میلاد با سعادت آقا امیر المومنین علی ابن ابیطالب (ع) بر همگان مبارک
بسم رب الکعبه و بسم رب مولود الکعبه
السلام علیک یا اسدالله الغالب علی ابن ابیطالب

شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود
سلطان سخا و کرم و جود علی بود
هم آدم و هم شیث و هم ادریس و هم ایوب
هم یونس و هم یوسف و هم هود علی بود
هم موسی و هم عیسی و هم خضر و هم الیاس
هم صالح پیغمبر و داوود علی بود
عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت
آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود
مسجود ملائک که شد آدم ز علی بود
در قبله محمد بود ، مقصود علی بود
از لحمک لحمی بشنو تا که بیایی
کان یار که او نفس نبی بود علی بود
آن شاه سرافراز که اندر شب معراج
با احمد مختار یکی بود علی بود
محمود نبودند کسانی که ندیدند
کاندر ره دین احمد محمود علی بود
این کفر نباشد سخن کفر نه این است
تا هست علی باشد و تا بود علی بود
ولادت با سعادت آقاامیر المؤمنین علی ابن ابیطالب (ع)مبارک باد
یابن الحسن روحی فداک عیدتان مبارک

روز پدر ومرد رابه تمامی مردانی که رهرو آن بزرگوار هستند تبریک میگویم
روز مرد و پدر مبارک
خداوندا همه پدرانی که از دست رفته و بر خاک آرمیده اند را موردلطف ورحمتت قرارده...
میلاد(سیده النساءالعالمین) روز مادر مبارک
میلاد نور وسرور وجشن عرشیان وفرشیان(میلاد سیده نساءالعالمین)
وروز مادر مبارکباد.
الهم عجل لویک الفرج![]()







آب زنیدراه رااین که نگارمیرسد مژده دهیدباغ رابوی بهارمیرسد
فاطمه زهرا(س) از زبان رسول خدا(ص)
«... دخترم فاطمه، سيده زنان جهان از اولين و آخرين است و او پاره تن من و نور چشم من و ميوه دل من و روح من در بدن من است؛ او حوريهاي است بهصورت انسان؛ هنگامي که در محرابش به عبادت در پيشگاه پروردگارش ميايستد، نور او براي فرشتگان آسمان ميدرخشد؛ همچنان که نور ستارگان براي اهل زمين ميدرخشد...». [امالي، شيخ صدوق، صص 99-100]
«بهشت، مشتاق چهار تن از بانوان است: مريم دختر عمران، آسيه همسر فرعون، خديجه دختر خويله و فاطمه عليها السلام دختر محمد صلي الله عليه وآله وسلم» [بحارالانوار، ج 43، ص 19]
«... روز قيامت، منادي از زير عرش ندا ميکند: اي اهل محشر! سر به زير افکنيد و چشمها را ببنديد تا فاطمه عليها السلام از صراط عبور کند: و او عبور ميکند در حالي که هفتاد هزار نفر از حوريان بهشتي همراه اويند.» [امالي صدوق، ص 25]
«فاطمه پاره من است؛ کسي که او را خوشحال سازد مرا خوشحال ساخته و کسي که او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده، فاطمه گراميترين مردم نزد من است.» [بحارالانوار، ج 43، ص 39]
«خداوند به خشم فاطمه خشمگين ميشود و به خشنودي او خشنود ميگردد.» [امالي مفيد، ص 56]
«هرگاه مشتاق بوي بهشت ميشوم، دخترم فاطمه را ميبويم» [همان، ص 4]
«خداوند، تمام وجود دخترم فاطمه را لبريز از ايمان و يقين کرده است.» [همان، ص 23]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ای که بهشت کوچکم را درچشمان معصومت دیدم
مادرم روزت مبارکمیلاد نور وسرور وجشن عرشیان وفرشیان(میلاد سیده نساءالعالمین)وروز مادر مبارکباد.
الهم عجل لویک الفرج![]()







آب زنیدراه رااین که نگارمیرسد مژده دهیدباغ رابوی بهارمیرسد
فاطمه زهرا(س) از زبان رسول خدا(ص)
«... دخترم فاطمه، سيده زنان جهان از اولين و آخرين است و او پاره تن من و نور چشم من و ميوه دل من و روح من در بدن من است؛ او حوريهاي است بهصورت انسان؛ هنگامي که در محرابش به عبادت در پيشگاه پروردگارش ميايستد، نور او براي فرشتگان آسمان ميدرخشد؛ همچنان که نور ستارگان براي اهل زمين ميدرخشد...». [امالي، شيخ صدوق، صص 99-100]
«بهشت، مشتاق چهار تن از بانوان است: مريم دختر عمران، آسيه همسر فرعون، خديجه دختر خويله و فاطمه عليها السلام دختر محمد صلي الله عليه وآله وسلم» [بحارالانوار، ج 43، ص 19]
«... روز قيامت، منادي از زير عرش ندا ميکند: اي اهل محشر! سر به زير افکنيد و چشمها را ببنديد تا فاطمه عليها السلام از صراط عبور کند: و او عبور ميکند در حالي که هفتاد هزار نفر از حوريان بهشتي همراه اويند.» [امالي صدوق، ص 25]
«فاطمه پاره من است؛ کسي که او را خوشحال سازد مرا خوشحال ساخته و کسي که او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده، فاطمه گراميترين مردم نزد من است.» [بحارالانوار، ج 43، ص 39]
«خداوند به خشم فاطمه خشمگين ميشود و به خشنودي او خشنود ميگردد.» [امالي مفيد، ص 56]
«هرگاه مشتاق بوي بهشت ميشوم، دخترم فاطمه را ميبويم» [همان، ص 4]
«خداوند، تمام وجود دخترم فاطمه را لبريز از ايمان و يقين کرده است.» [همان، ص 23]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ای که بهشت کوچکم را درچشمان معصومت دیدم
مادرم روزت مبارک


شهادت خانم فاطمه الزهرا(س)































دعای روزهای هفته خانم فاطمه زهرا(س):
دعای روز شنبه حضرت زهرا (س)
پروردگارا خزاین رحمتت را به روی ما بگشا و به ما ببخش نه در برابر چیزی و به ما سخت مگیر نه در این دنیا و نه در آن دنیا . آنچه دوست میداری و میپسندی به ما عطاکن و عطایت را نیرویی قرار ده برای رسیدن به خودت
دعای روز یکشنبه حضرت زهرا (س) :
خداوندا روزهایم را اینگونه قرار ده : آغازش رویش و ایستادگی . میانه اش حرکت و پایانش موفقیت.
دعای روز دوشنبه حضرت زهرا (س) :
معبودا ٬ نیرویی به من عطا کن برای عبادتت و دیدگانی باز و دلی آگاه برای فهم کتاب و حکمتت تا در راه حق ثابت قدم باشم.
دعای روزسه شنبه حضرت زهرا(س):
خدایا غفلت مردمان را تذکری برای آگاهی ما قرار ده و آگاهی دادن به آنها را شکری بر انجام رسالتمان تا صادق باشیم به آنچه میگوییم که همان باشد که در دلمان است.
دعای روز چهارشنبه حضرت زهرا (س) :
بارلها ٬ تو برای ما حفظ و نگهداری کن آنچه را که اگر غیر از تو بخواهد حفاظتش کند ضایع شود . و بپوشان بر ما ٬ آنچه را که اگر غیر از تو بخواهد بپوشاند ٬ آشکار شود. خدایا از این حفظ و ستر خود برای ما وسیله ای در راه اطاعت خودت قرار ده که تو خواسته ها را میشنوی و نزدیک هستی و جوابگو.
دعای روز پنج شنبه حضرت زهرا (س) :
پروردگارا ٬ هدایت را از خودت میخواهم برای رسیدن به تو ٬ تقوی را برای بودن همیشه ات با من ٬ پاکی را برای بهتر دیدن و بی نیازی را برای بهتر رسیدن تا انجام دهم آنچه را که تو دوست داری و می پسندی.
. دعای روز جمعه حضرت زهرا (س) :
خدایا یاریم کن اینگونه باشم در هر عملی : خالص برای تو و دوستدار خلق تو.
میلاد خانم زینب(س) وروز پرستار مبارک باد
عیدشما مبارک

عید نوروز و آداب آن
مفاتیح الجنان شیخ قمی ، روایتی از معلی بن خنیس را درباره نوروز ذکر
کرده است که اعمال این روز و دعای مربوط به آن را همراه دارد . در بحار
الانوار مجلسی روایات معلی بن خنیس را به تفصیل آورده است . در آن
روایات به فضیلت و برتری این روز نسبت به سایر ایام بسیار پرداخته
است و یکی از روایات مفصل معلی بن خنیس ، نوروز را این گونه تجلیل کرده است :
نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی قرار گرفت ، روزی است که
جبرئیل بر نبی (ع) نازل شد ، روزی است که رسول اکرم (ص) علی (ع)
را بر دوش کشید تا بت های قریش را از بالای کعبه رمی کند ، روزی
است که نبی (ع) به وادی جن رفت و از ایشان بیعت گرفت ، روزی است
که برای علی (ع) از مردم بیعت گرفت ( غدیر خم ) ، روزی است که قائم
آل محمد (عج) ظهور خواهد کرد و روزی است که امام عصر (عج) بر
دجال پیروز خواهد شد .
و اما روایت خنیس به نقل از امام صادق (ع) در مفاتیح الجنان اینچنین
است : فرمود : چون نوروز شود ،غسل کن وتوبه؛ پاکیزه ترین جامه های
خود را بپوش و به بهترین بوی های خوش خود را معطر گردان . پس چون
از نماز های پیشین و پسین و نافله های آن فارغ شدی ، چهار رکعت نماز
بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه
سوره قدر ( انا انزلناه ) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا
ایها الکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد ، ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و
قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به سجده شکر برو و این دعا را
بخوان : اللهم صل علی … و بسیار بگو یا ذالجلال و الاکرام . ”
(توصیه مراجع):حضرت آیت الله شیخ حسین مظاهری
1- بهترين چيزها در موقع تحویل، خواندن اين دعا، با توجه به معني است:
«يا مقلّب القلوب و الابصار يا مدبّر الّيل و النّهار يا محوّل الحول و الاحوال،
حوّل حالنا الي احسن الحال». ای خدایی که همه چیز در دست تو است،
سال خوشی به همۀ ما عنایت فرما.
و از خداوند متعال با توسل به اهل بیت«علیهم السلام» بخواهید در اینسال، تقوا و رابطه با خودش و سلامتی و امنیت، مقدّر شما بکند و فرج
حضرت ولی عصر «ارواحنافداه» انشاءالله حاصل شود.
هرکس باید جداً حساب سال را و گذشته را بکند و اگر گناهکار است، جداً توبه کند و با حالت توبه وارد سال شود.
نوروز در آیات و روایات
نوروز از منظر امام صادق علیه السلام :
معلّى می گوید : در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه السلام
رسیدم . حضرت از من پرسید : معلّى آیا از امروز چیزى می دانى ؟ گفتم
: خیر ، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می دارند ، به همدیگر تبریک می
گویند . امام فرمود : گرامیداشت امروز به سبب وقایعى است که براى تو بازگو می کنم :
” نوروز ” همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بندهخدا باشند ، براى او شریک قایل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت
نکنند ؛ یعنى روز آزادى است .
” نوروز ” همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود ؛یعنى روز روشنایى و درخشش است .
” نوروز ” روزى است که کشتى نوح بر ” جودى ” نشست ؛ یعنى روزنجات از عذاب الهى است .
” نوروز ” روزى است که حضرت ابراهیم علیه السلام بت ها را شکست ؛یعنى روز مبارزه با شرک و بت پرستى است .
” نوروز ” همان روزى است که جبرئیل امین بر پیامبر صلی الله علیه و آلههبوط نمود ؛ یعنى روز دریافت پیام الهى است .
” نوروز ” همان روزى است که رسول الله صلی الله علیه و آله حضرت علىعلیه السلام را بر دوش گرفت و بت هاى قریش را از بالاى کعبه به زمین
ریخت ؛ یعنى روز پیراستن خانه هاى پاک از آلودگی هاست .
” نوروز ” روزى است که پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت على علیهالسلام را در محل ” غدیر خم ” به مردم به عنوان امیرمؤمنین معرفى کرد
؛ یعنى روز پیمان با ولایت است .
” نوروز ” همان روزى است که قائم آل محمد صلی الله علیه و آله ، حضرتمهدى علیه السلام ، ظهور پیدا می کند و بر دشمنان عدالت پیروز می
گردد و حکومت عدل اسلامى تشکیل می دهد .
قال الصادق (ع) : ما من یوم نیروز الا و نحن نتوقع فیه الفرج لانه منایامنا و ایام شیعتنا ، حفظته العجم و ضیعتموه انتم ( بحارالانوار جلد ۵۹ )
امام صادق (ع) فرمودند : نوروز که می آید ما منتظر فرج آل محمد (ص)
هستیم ، زیرا نوروز از روزهاى ما و روزهاى شیعیان ما است . شما آن را
از دست دادید و پارسیان آن را نگه داشتند .
عید از منظر حضرت علی (ع)عید از نظر علی (ع) این است که : هر روزی که در آن روز ، معصیت خدا
نشود و گناهی انجام نگیرد ، آن روز را عید خوانده است . ” کل یوم لا
یعصی الله تعالی فیه فهو یوم عید ”
نماز عید نوروز
نماز عید نوروز مشتمل است بر قرائت سوره حمد و سوره های قدر ،
کافرون ، توحید ، فلق و ناس و بسیار شبیه به نمازی است که ضمن آداب
و اعمال روز جمعه و همین طور اعمال روز عید غدیر خم وارد شده است
. از آنجا که قرائت سوره قدر در نماز عید نوروز توصیه شده است می توان
دریافت که عید نوروز نیز چون دیگر اعیاد اسلامی با نزول برکات و آیات
الهی همراه بوده است . تأکید بر قرائت سوره های کافرون ، توحید ،
معوذتین نیز می تواند اشاره به درخواست دفع انواع شرور و بدی ها
داشته باشد .
رحلت فاطمه المعصومه (س)

بسم الله الرحمن الرحیم
دهم ربیع الثانی، رحلت پر دریغ کوثر کرامت و جاری مرحمت، حضرت فاطمه معصومه (س) را تسلیت میگوییم.
ای جا مانده از واپسین دیدار برادر! حرم نورانی و ضریح مشکل گشایت، هنوز بوی مدینه می دهد. بوی شهر پیامبر را که آن را به اشتیاق دیدن روی رضایت، ترک کردی و آواره بیابان ها گشتی. نهر جاری مناجات، همیشه از چشمه دل زائران تو جریان دارد؛ اما امشب ضریح مطهرت، رخت سیاه بر تن کرده و پنجره ها رو بسوی غروب نشانه می روند ...
فضیلت زیارت آن حضرت:
راجع به زیارت فاطمه معصومه دخترموسی بن جعفر(ع) روایات بسیاری وارد شده ازجمله:
1.امام رضا (ع) فرمود:هرکه معصومه را در قم زیارت کند مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.
2.امام صادق (ع) فرمود:به زودی بانویی از فرزندان من آنجا(قم) دفن می شود که نامش فاطمه است ،هرکس اورازیارت کند بهشت براو واجب می شود.
3.امام جواد(ع) فرمود:هرکس قبرعمه ام رادر قم زیارت کند ،بهشت از آن اوست.
4.امام صادق (ع) فرمود:بانویی از تبار من ،به نام فاطمه دختر موسی درآن شهر دیده از جهان فرو می بندد که باشفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می شوند.
میلادامام حسن عسگری
الهم عجل الولیک الفرج![]()






چه
غرورانگیز است یادمانههای امروز و چه مبارک است طلوع خورشیدی که مولودش،
بشارت رسان «موعود» است!میلاد با سعادت امام حسن عسگری علیه السلام بر شما
مبارک باد.
اللهم عجل لولیک الفرج.

روزوالنتین ودعای فرج

ذکرروزهای هفته وچندتاازفوایددعابرای فرج آقا(عجل)
ذکرروزشنبه(یارب العالمین)---ذکرروزیکشنبه(یاذالاجلال والاکرام)
ذکرروزدوشنبه(یاقاضی الحاجات)----ذکرروسه شنبه(یاارحم الراحمین)
ذکرروزچهارشنبه(یاحی یاقیوم)-ذکرروزپنج شنبه(لااله الاالله الملک الحق
المبین)---ذکرروزجمعه(اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم)
|
|
1- ولي عصر عجّل الله تعالى فرجه الشريف:بسيار دعا كنيد براى تعجيل فرج كه فرج شما در ان است. |
میلاد رسول الله (ص)وامام جعفر صادق(ع) مبارکباد.
الهم عجل الولیک الفرج![]()





خير المرسلين؛ حبيب اله العالمين ؛ طبيب
القلوب المومنين ؛ پيامبرعطوفت ورافت
و رحمت ،حضرت محمد (ص) و آغاز هفته
وحدت و میلاد امام جعفر صادق ع بر مسلمانان وشيعيان
عصمت و طهارت عليهم السلام مبارك باد
28صفر وشهادت امام رضا(ع)
درسوگ































ایام رحلت رسول اکرم(ص)وشهادت امام حسن مجتبی(ع)وشهادت امام رضا(ع) رابه همه شیعیان و دوستداران این خاندان تسلیت عرض میکنم.
سلام بر تو ای رسول اکرم . سلام بر تو که حتی نگذاشتند در دقایق وا پسین عمرت حتی با دست خویش وصیتی بنویسی.سلام بر تو رسولی که فرمودی:
أخوف ما أخاف على أمّتي كلّ منافق عليم الّلسان.
بيش از هر چيز از منافقان دانا بر امت خود بيم دارم.
و امروز چه سخت گرفتار آنیم یا رسول الله)
----------------------------------------------------------------------------------------------
سلام بر تو امامی که غربت را فقط در نام تو باید جست ای که در خانه خویش هم غریب بودی.
سلامی بر تو امامی که قاتلان و هتاکان به حرمت مادر و پدر بزرگوارت را به کوچه ومنبر می دیدی و دم بر نمی آوردی.
سلام بر تو امامی که حتی به خانه خود هم دشمن داشتی.
به فدای غربتت یا حسن بن علی(ع). یا سیدی و یا مولای.
--------------------------------------------------------------------
و سلام بر تو ای قبله حاجات ما ای غریب الغربا
یا ضامن آهو
یا امام الرئوف
یا علی ابن موسی الرضا(ع)
اربعین امام حسین(ع)















بسوز ای دل که امروز اربعین است عزای پور ختم المرسلین است
قیام کربلایش تاقیامت سراسردرس بهرمسلمین است
دلا کوی حسین عرش زمین است مطاف وکعبه دلها همین است
اگرخیل شهیدان حلقه باشند حسین بن علی (ع)ِآنرانگین است
دل مادرپی آن کاروان است که ازکرب وبلا باغم روان است
چه زنجیری به دست وبازوان است که گریان دیده روح الامین است
به یادکربلا دلهاغمین است دلاخون گریه کن چون اربعین است
















شب یلدا(شب بزرگداشت علم)
دکتر «فریدون جنیدی» :جشن شب يلدا، جشن بزرگداشت علم است
ميراث
خبر، گروه فرهنگ، هستي پودفروش _ جشن شب چله، جشن بزرگداشت علم در دوران
باستان است. نياكان ما، در 7000 سال پيش، به گاهشماري خورشيدي دست پيدا
كردند و با تفكر و تامل دريافتند كه اولين شب زمستان بلندترين شب سال است.
دكتر
«فريدون جنيدي»، بنيانگذار بنياد فرهنگي نيشابور و متخصص اسطورهشناسي و
تاريخ باستان، روز سهشنبه در سخنراني همايش شب چله به شناخت علوم
گاهشماري و جغرافيايي در دوران باستان پرداخت و گفت: «هزاران سال است كه
جشن شب چله در خانه ايرانيان برگزار ميشود. اين جشن حتي در زمان حمله مغول
و تركان بيتمدن هم برگزار ميشد.
استمرار و ادامه برگزاري اين جشن و
جشنهاي امثال آن نشانه پيوند ناگسستني ايرانيان امروز با فرهنگ نياكانشان
است. اما آنچه باعث تعجب انسان متمدن و پيشرفته امروزي است، چگونگي
دستيابي ايرانيان باستان به گاهشماري است كه اين چنين دقيق طلوع و غروب
خورشيد را بررسي كرده است.
نياكان ما هزاران سال پيش دريافتند كه
گاهشماري بر پايه ماه نميتواند گاهشماري درستي باشد. پس به تحقيق درباره
حركت خورشيد پرداختند و گاهشماري خود را بر پايه آن گذاشتند. آنها حركت
خورشيد را در برجهاي آسمان اندازهگيري كردند و براي هر برجي نام خاصي
گذاشتند. آنها دريافتند هنگامي كه برآمدن خورشيد با برآمدن برج بره در يك
زمان باشد، اول بهار است و روز و شب با هم برابر است. آنها مانند ما
ميتوانستند در شب 6 برج را ببينند. از سر شب يكييكي برجها از جلوي
چشمها عبور ميكنند. برج بره سپس برج گاو و ... آنها ميدانستند 6 برج
ديگر كه ديده نميشوند در آن سوي زمين هستند و مردماني در آنسوي زمين 6 برج
ديگر را نظاره ميكنند. آنها دريافتند كه اول پاييز و بهار روز و شب برابر
و در اول تابستان روز بلندتر از شب است. آنها گاهشماري خود را بر اساس
چهل روز، چهل روز تقسيم كردند. در فرهنگ ايرانيان و نياكان ما عدد چهل
مانند عدد شش و دوازده قداست خاصي دارد. واژههاي «چله نشستن»، «چل چلي» و
در طبرستان واژههاي «پيرا چله، گرما چله» نشانه اهميت اين عدد در ميان
فرهنگ ايراني است. آنها در اصل ماه را به چهل روز تقسيم كردند و نه ماه
داشتند. اما پس از مدتي اين روزها به سي روز تغيير پيدا كرد و ماه سي روزه
شد.
در شاهنامه آمده است:
نباشد بهار و زمستان پديد نيارند هنگام رامش نويد
اين
بيت اشاره به گاهشماري سرزمينهاي ديگر دارد. گاهشماري سرزمينهاي ديگر
براي بهار و فصلهاي ديگر سرآغازي نداشتند و اين نشان ميدهد كه گاهشماري
ايرانيان همواره كاملترين گاهشماري بوده است. گاهشماري ايرانيان تا زمان
دانشمند بزرگ خيام ادامه داشت. با ورود اسلام گاهشماري قمري اعراب نيز
يكي از گاهشماريهاي مورد استفاده سرزمين ايران شد. وزراء ايراني خلافت
عباسي هر پيشنهادي را كه براي اصلاح تقويم نياكانشان مطرح ميكردند از طرف
پادشاهان عباسي رد ميشد. آنها ميگفتند اگر تقويم شما اصلاح شود باز به
آيين و فرهنگ پيشين خود بازميگرديد. اما در زمان خيام شرايط تغيير كرد. او
در سن 28 سالگي هنگامي كه وارد دربار شاه خوارزم ميشد، شاه از جاي خود
بلند ميشد و او را كنار خود مينشاند. احترامي كه پادشاهان به خيام
ميگذاشتند باعث شد دست او در اصلاح گاهشماري ايرانيان باز شود. با اصلاح
گاهشماري بار ديگر فرهنگ و آيين ايراني زنده شد. سامانيان كه دوستار فرهنگ
ايراني بودند، دانشمندان و وزرای ايراني را بدون ممانعت نگهبان
ميپذيرفتند. اين نشانه فرهنگ غني ايراني است. ما شب چله را جشن ميگيريم
تا ياد بزرگاني همچون خيام و نياكان دورتر از خيام را گرامي بداريم.»
خیزوجامه نیلی کن --محرم الحرام 1390
عیدغدیرخم مبارک
«عید غدیر روز پیوند دو اصل مهم نبوت و امامت بر شما»«عزیزان مبارک.»
اعمال مستحبی روز عید غدیر:
-
غسل.
-
روزه
-
زیارت قبر مطهر امیر المؤمنین.
-
دو رکعت نماز و بعد آن به سجده می رویم و صد مرتبه((شکراً لله)) می گوییم.
یا موسی ابن جعفر(ع)















باب الحوائج، امام موسی بن جعفر(علیه السلام)
در سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) در 25 رجب سال183
قرار داریم. امامی که در میان شیعیان به باب الحوائج شناخته شده اند و
دارای القابی همچون کاظم، صابر، صالح، امین و عبدالصالح می باشند. ایشان
معصوم نهم و امام هفتم شیعیان می باشند.
در هفتم ماه صفر سال 128
هجری و به روایت برخی نیز در سال 129 در ابواء (منطقهای در میان مکه و
مدینه) در سرزمین حجاز (عربستان سعودی کنونی) پا به عرصه حیات نهادند.
ایشان از زمان شهادت پدرش، امام جعفر صادق علیه السلام، در شوال 148 هجری
تا 25 رجب سال 183 هجری، به مدت 35 سال. عهده دار مسئولیت امامت و ولایت
امت اسلامی را بر عهده داشتند. در میان فرزندان پسر؛ حضرت علی بن موسی الرضا(ع) جانشین ایشان بر
منصب امامت بودند و از میان دختران آن حضرت می توان نام حضرت معصومه(س) را
بر زبان برد. آن حضرت به نام فاطمه، معروف به حضرت معصومه علیهاالسلام که
برای دیدار برادرش امام رضا علیه السلام عازم ایران شده بود، در شهر قم
بیمار شد و پس از چند روز بیماری، وفات یافت و در این شهر مدفون گردید. هم
اکنون مقبره ایشان زیارتگاه شیعیان سراسر جهان و دانشگاه عالمان و مجتهدان
شیعی است.
چگونگی شهادت امام(ع)
آخرین زندان امام، زندان سندى بن شاهک بود، که یک
مرد غیر مسلمان بوده است. سندی از آن کسانى بود که هر چه به او دستور مى
دادند، به شدت اجرا مى کرد. امام را در یک سیاهچال جای دادند. بعد هم تلاش
بسیار نمودند تا تبلیغ کنند که امام به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. نوشته
اند که یحیى برمکى براى این که پسرش فضل را تبرئه کرده باشد، به هارون قول
داد که آن وظیفه اى را که دیگران انجام نداده اند خودش انجام دهد. وقتی
سندى را دید او را شناسایی نمود و کشتن امام کاظم علیه السلام را از وی
درخواست نمود، و البته او هم پذیرفت. یحیى زهر خطرناکى را فراهم کرد و در
اختیار سندى قرار داد. او نیز زهر را آن را در خرمایى تعبیه نمود و خرما را
به امام خوراند و بعد هم فوراً شهود را حاضر کردند؛ علماى شهر و قضات را
دعوت نمودند، و حضرت را نیز در جلسه حاضر کردند و هارون گفت: ایهاالناس!
ببینید این شیعه ها چه شایعاتى در مورد موسى بن جعفر رواج مى دهند و مى
گویند: موسى بن جعفر در زندان ناراحت است، موسى بن جعفر چنین و چنان است.
ببینید او کاملاً سالم است. تا حرفش تمام شد حضرت فرمود: « دروغ مى گوید.
همین الآن من مسموم شده ام و از عمر من دو سه روزى بیشتر باقى نمانده است.»
اینجا تیرشان به سنگ خورد. به همین دلیل بعد از شهادت امام، پیکر مطهر
ایشان را در کنار جسر- پل- بغداد نهادند، و مرتب مردم را مى آوردند که
ببینید! آقا سالم است، عضوى از ایشان شکسته نیست، سرشان هم که بریده نیست،
گلویشان هم که سیاه نیست. در نتیجه اعلام کنند که ما امام را نکشته ایم،
بلکه به اجل خودش از دنیا رفته است.
عاقبت ایشان در 25 رجب سال 183
هجری، در سن 55 سالگی، به وسیله زهری که در زندان سندی بن شاهک به دستور
ملعون بزرگ هارون الرشید به آن حضرت خورانیده شد و ایشان پا به دیار باقی
نهادند و دوران امامت و لایت حضرت امام رضا (ع) آغاز شد.
پیکر ایشان
در محلی به نام مقابر قریش در بغداد (در سرزمین عراق) معروف به کظمین
مدفون گردید که هر روزه افراد زیادی از سراسر جهان اسلام و به خصوص مذهب
تشیع به زیارت این مکان مقدس مشرف می شوند.
(میلاد سیده نساءالعالمین)وروز مادر مبارکباد.
الهم عجل لویک الفرج![]()






آب زنیدراه رااین که نگارمیرسد مژده دهیدباغ رابوی بهارمیرسد
فاطمه زهرا(س) از زبان رسول خدا(ص)
«... دخترم فاطمه، سيده زنان جهان از اولين و آخرين است و او پاره تن من و نور چشم من و ميوه دل من و روح من در بدن من است؛ او حوريهاي است بهصورت انسان؛ هنگامي که در محرابش به عبادت در پيشگاه پروردگارش ميايستد، نور او براي فرشتگان آسمان ميدرخشد؛ همچنان که نور ستارگان براي اهل زمين ميدرخشد...». [امالي، شيخ صدوق، صص 99-100]
«بهشت، مشتاق چهار تن از بانوان است: مريم دختر عمران، آسيه همسر فرعون، خديجه دختر خويله و فاطمه عليها السلام دختر محمد صلي الله عليه وآله وسلم» [بحارالانوار، ج 43، ص 19]
«... روز قيامت، منادي از زير عرش ندا ميکند: اي اهل محشر! سر به زير افکنيد و چشمها را ببنديد تا فاطمه عليها السلام از صراط عبور کند: و او عبور ميکند در حالي که هفتاد هزار نفر از حوريان بهشتي همراه اويند.» [امالي صدوق، ص 25]
«فاطمه پاره من است؛ کسي که او را خوشحال سازد مرا خوشحال ساخته و کسي که او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده، فاطمه گراميترين مردم نزد من است.» [بحارالانوار، ج 43، ص 39]
«خداوند به خشم فاطمه خشمگين ميشود و به خشنودي او خشنود ميگردد.» [امالي مفيد، ص 56]
«هرگاه مشتاق بوي بهشت ميشوم، دخترم فاطمه را ميبويم» [همان، ص 4]
«خداوند، تمام وجود دخترم فاطمه را لبريز از ايمان و يقين کرده است.» [همان، ص 23]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ای که بهشت کوچکم را درچشمان معصومت دیدم
مادرم روزت مبارک


دمی بابزرگانی چون استادعطار واستاد سخن سعدی
![]() |
فريدالدين ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابوري، يكي از شعرا و عارفان نام آور ايران در اواخر قرن ششم و اويل قرن هفتم هجري قمري است. بنا بر آنچه كه تاريخ نويسان گفته اند بعضي از آنها سال ولادت او را 513 و بعضي سال ولادتش را 537 هجري.ق، مي دانند. او در قريه كدكن يا شادياخ كه در آن زمان از توابع شهر نيشابور بوده به دنيا آمد. از دوران كودكي او اطلاعي در دست نيست جز اينكه پدرش در شهر شادياخ به شغل عطاري كه همان دارو فروشي بود مشغول بوده كه بسيار هم در اين كار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فريدالدين كار پدر را ادامه مي دهد و به شغل عطاري مشغول مي شود. او در اين هنگام نيز طبابت مي كرده و اطلاعي در دست نمي باشد كه نزد چه كسي طبابت را فرا گرفته، او به شغل عطاري و طبابت مشغول بوده تا زماني كه آن انقلاب روحي در وي به وجود آمد و در اين مورد داستانهاي مختلفي بيان شده كه معروفترين آن اين است كه:
"روزي عطار در دكان خود مشغول به معامله بود كه درويشي به آنجا رسيد و چند بار با گفتن جمله چيزي براي خدا بدهيد از عطار كمك خواست ولي او به درويش چيزي نداد. درويش به او گفت: اي خواجه تو چگونه مي خواهي از دنيا بروي؟ عطار گفت: همانگونه كه تو از دنيا مي روي. درويش گفت: تو مانند من مي تواني بميري؟ عطار گفت: بله، درويش كاسه چوبي خود را زير سر نهاد و با گفتن كلمه الله از دنيا برفت. عطار چون اين را ديد شديداً متغير شد و از دكان خارج شد و راه زندگي خود را براي هميشه تغيير داد."
او بعد از مشاهده حال درويش دست از كسب و كار كشيد و به خدمت شيخ الشيوخ عارف ركن الدين اكاف رفت كه در آن زمان عارف معروفي بود و به دست او توبه كرد و به رياضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت اين عارف بود. عطار سپس قسمتي از عمر خود را به رسم سالكان طريقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در اين سفرها بسياري از مشايخ و بزرگان زمان خود را زيارت كرد و در همين سفرها بود كه به خدمت مجدالدين بغدادي رسيد. گفته شده در هنگامي كه شيخ به سن پيري رسيده بود بهاءالدين محمد پدر جلال الدين بلخي با پسر خود به عراق سفر مي كرد كه در مسير خود به نيشابور رسيد و توانست به زيارت شيخ عطار برود، شيخ نسخه اي از اسرار نامه خود را به جلال الدين كه در آن زمان كودكي خردسال بود داد. عطار مردي پر كار و فعال بوده چه در آن زمان كه به شغل عطاري و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پيري خود كه به گوشه گيري از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است. در مورد وفات او نيز گفته هاي مختلفي بيان شده و برخي از تاريخ نويسان سال وفات او را 627 هجري .ق، دانسته اند و برخي ديگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولي بنا بر تحقيقاتي كه انجام گرفته بيشتر محققان سال وفات او را 627 هجري .ق دانسته اند و در مورد چگونگي مرگ او نيز گفته شده كه او در هنگام يورش مغولان به شهر نيشابور توسط يك سرباز مغول به شهادت رسيده كه شيخ بهاءالدين در كتاب معروف خود كشكول اين واقعه را چنين تعريف مي كند كه وقتي لشكر تاتار به نيشابور رسيد اهالي نيشابور را قتل عام كردند و ضربت شمشيري توسط يكي از مغولان بر دوش شيخ خورد كه شيخ با همان ضربت از دنيا رفت و نقل كرده اند كه چون خون از زخمش جاري شد شيخ بزرگ دانست كه مرگش نزديك است. با خون خود بر ديوار اين رباعي را نوشت:
در كوي تو رسم سرفرازي اين است مستان تو را كمينه بازي اين است
با اين همه رتبه هيچ نتوانم گفت شايد كه تو را بنده نوازي اين است
مقبره شيخ عطار در نزديكي شهر نيشابور قرار دارد و چون در عهد تيموريان مقبره او خراب شده بود به فرمان امير عليشير نوايي وزير سلطان حسين بايقرا مرمت و تعمير شد.
دمی با استادسخن سعدی شیرازی علیه الرحمه
| تولد | ۵۸۵ یا حدود ۶۰۶ شیراز، ایران. |
| مرگ | ۶۹۱ هجری قمری شیراز، ایران. |
| زمینه فعالیت | شاعر و نویسنده |
| گفتاورد | |
سخن دیگران نسبت به سعدی
- مجد همگر: از سعدی مشهور سخن شعر روان جوی / کاو کعبه فضل است و دلش چشمه زمزم
- همام تبریزی در ستایش سعدی: همام راسخن دلفریب و شیرین است / ولی چه سود که بیچاره نیست شیرازی
- سیفالدین فرغانی معاصر سعدی، خطاب به وی:
نمیدانم که چون باشد به معدن زر فرستادن / به دریا قطره آوردن به کان گوهر فرستادن
چو بلبل در فراق گل از این اندیشه خاموشم / که بانگ زاغ چون شاید به خنیاگر فرستادن
حدیث شعر من گفتن کنار طبع چون آبت / به آتشگاه زرتشت است خاکستر فرستادن
ضمیرت جام جمشید است و در وی نوش جانپرور / برٍ ِاو جرعهای نتوان از این ساغر فرستادن
تو کشورگیر آفاقی و شعر تو تو را لشکر / چه خوش باشد چنین لشگر به هر کشور فرستادن
- امام خمینی : شاعر اگر سعدی شیرازی است / بافتههای من و تو بازی است
- دکتر عبدالحسین زرینکوب:سعدی معانی لطیف تازه را در عبارات آسان بیان میکند و از تعقید و تکلف برکنار میماند.بعید نیست اگر بگوییم این بیت را در وصف خود سرودهاست:
صبر بسیار بباید پدر پیر جهان را، که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
- محمدعلی فروغی دربارهٔ سعدی مینویسد «اهل ذوق اِعجاب میکنند که سعدی هفتصد سال پیش به زبان امروزی ما سخن گفتهاست ولی حق این است که [...] ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموختهایم سخن میگوییم».
- ضیاء موحد دربارهٔ وی مینویسد «زبان فارسی پس از فردوسی به هیچ شاعری بهاندازهٔ سعدی مدیون نیست».
زبان سعدی به «سهل ممتنع» معروف شدهاست، از آنجا که به نظر میرسد نوشتههایش از طرفی بسیار آساناند و از طرفی دیگر گفتن یا ساختن شعرهای مشابه آنها ناممکن.
- گارسن دوتاسی : سعدی تنها نویسنده ایرانی است که نزد توده مردم اروپا شهرت دارد
- باربیه دومنار : در آثار سعدی لطف طبع هوراس، سهولت بیان اوید، قریحهی بذلهگوی رابله و سادگی لافتونن را میتوان یافت
- سر ادوین آرنولد : باری دگر همراه من آی، از آن آسمان گرفته،
تا گوش بر نغمهی خوشآهنگ و سحرآسای سعدی گذاریم،
بلبلی هزاردستان، که، از دل گلستان خویش، به پارسی هر دم نوایی دیگر ساز خواهد کرد..
عزای اربعین

بسم رب حسین
اربعین آمد وصد ناله شنوی روزوشب که آیدبی امان زعرش
بینی که چگونه خون خدا اوج می گیرد از فرش تابه عرش؟
تاقیامت شنوی این ناله هابی کم وغش ز فرش تابه عرش
تاکه آید منتقم وجای گیریم به زیر پرچم ولایش زفرش ودرعرش
خیز وجامه نیلی کن-محرم الحرام 1389
عید غدیر مبارک
«عید غدیر روز پیوند دو اصل مهم نبوت و امامت بر شما»«عزیزان مبارک.»
اعمال مستحبی روز عید غدیر:
-
غسل.
-
روزه
-
زیارت قبر مطهر امیر المؤمنین.
-
دو رکعت نماز و بعد آن به سجده می رویم و صد مرتبه((شکراً لله)) می گوییم.
سالروز شهادت
تسلیت باداین ایام برشما؛یا صاحب الزمان(عج)

سالروز شهادت امام محمدباقر(ع)
رابه همه شیعیان آن حضرت تسلیت میگویم.


(راههای مهم برای آرامش عمیق)

اعلموا عبادالله آنّ التقوي دار حصن عزيز"(اي بندگان خدا ! بدانيد که تقوا قلعه ا ي محکم وغيرقابل...
الا انّ اولياء الله لاخوف عليهم ولا هم يحزنون الّذين آمنوا وکانوا يتّقون لهم البشري في الحيوه الدنيا والآخر...
آري کساني که اين دو رکن اساسي ايمان وتقوا را داشته باشند چنان آرامش را
در درون جان خود احساس مي کنند که هيچ يک از طوفانهاي زندگي آنها را تکان
نمي دهد. بلکه به مضمون روايت (المؤمن کالجبل الراسخ لا تحرکه العواصف )
همچون کوه در برابر تند باد حوادث استقامت به خرج مي دهند.
را ه های به دست آوردن آرامش
1- جلوی گریه خود را نگیرید و گه گاهی گریه كنید.
2- دست كم روزی 15 دقیقه را در سكوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و نیز چیزهایی كه دارید فكر كنید. سكوت عصاره ی آرامش است، با زور نمی توان آن را ایجاد كرد، باید زمانی كه فرا رسید آن را بپذیرید. اگر برایتان امکان دارد دست كم روزی یك ساعت، تنها به اتاقی بروید و در را به روی خود ببندید.
3- افراد آرام به خود می گویند كه برای تغییر گذشته كاری نمی توان كرد، آنگاه از فكر ادامه زندگی لذت می برند.
4- وقتی احساس می كنید كه سرتان پر از فكرهای جور و واجور است و جای خالی در آن نیست، با قدم زدن، آنها را پاك كنید.
5- اگر نتوانید كسی را ببخشید، افكار خشمگین تان شما را برای همیشه با این افراد مرتبط خواهد كرد. شاد كردن دیگران، باعث آرامش می شود.
6- آرامش را از كودكان بیاموزید، ببینید كه چگونه در همان لحظه ای كه هستند، زندگی می كنند و لذت می برند.
7- از همان كه هستید راضی باشید، در این صورت احساس آرامش بیشتری می كنید.
8- هرچه اكسیژن بیشتری به شما برسد، آرام تر خواهید شد، خوب است در محل كار و زندگی خود گیاهی نگه دارید.
9- مهم نیست كه با شما مؤدبانه برخورد كنند یا نه، برخورد مؤدبانه ی شما، باعث ایجاد آرامی و احساس خوبی در شما خواهد شد.
10- سرعت حركت شما با احساستان رابطه ای مستقیم دارد، آرام راه بروید و حركات بدن خود را آرام تر كنید، طولی نمی كشد كه آرام خواهید شد. گاهی می توانید برای رسیدن به آرامش، دراز بكشید، عضلات خود را شل كنید و به هیچ چیز فكر نكنید.
11- با حركات آرام و صحبت كردن شمرده، احساس آرامش را به جمع منتقل كنید. آیا تا به حال فرد آرامی را دیدید كه با صدای بلند صحبت كند؟
12- با شوخ طبعی به آرامش خود كمك كنید.
13- راحتی، یكی از عناصر مهم آرامش است، مثل دمای مناسب، صندلی راحت و لباس و كفش راحت.
• هر چند وقت یك بار ساعتتان را کنار بگذارید و خود را از فشار زمان نجات دهید.
• در آوردن كفشها به كاهش فشار عصبی كمك میكند.
• فشردن یك توپ كوچك، تنشهای عصبی را كه در انگشتان و دستهای شما متمركز شدهاند، خالی می كند.
• لباسهای گشاد و راحت، باعث ایجاد راحتی و احساس آرامش می شود.
14- لحظه های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آنها عكس و فیلم بگیرید، سپس بیشتر وقتها آنها را به یاد آورید و درباره شان فكر كنید و لذت ببرید.
15- هوای دریا، آب شور و صدای امواج، همگی باعث آرامش می شوند، مسافرت به سواحل دریا را فراموش نكنید. تماشای ماهی ها مثل خیره شدن به دریا، در شما ایجاد آرامش می كند، زیرا ماهیها آرام شنا می كنند و آرام تنفس می كنند.
16- آهسته غذا خوردن و جویدن، باعث تجدید قوای فكری و احساس آرامش خواهد شد.
17- برای تأثیر بیشتر و رسیدن به آرامش، در خود متمركز شوید و آرام نفس بكشید.
18- تمرین كنید كه آرامتر از حد معمول صحبت كنید، این كار خود به خود ضربان قلب و تنفستان را كم می كند و به شما اجازه میدهد، ذهن و فكرتان را از بسیاری مسائل پاك كنید.
19- اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یكی از با افتخارترین روشهای رسیدن به آرامش خاطر رسیده اید، آنگاه می توانید بگویید، الا بذكر الله تطمئن القلوب . اگر از خدا دور افتادهاید، اكنون زمان آشتی است. داشتن یك تكیه گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می شود.
20- احساسات و مشكلات خود را به دیگران بگویید و آرامش بیشتری احساس كنید.
21- یكی از مهمترین مهارتها در آرام بودن، فكر نكردن به مسائل كوچك است، دومین مهارت، كوچك شمردن تمام مسایل است.
22- شاد كردن دیگران، موجب آرامش می شود. نمی دانید چه لذتی دارد پول رستوران امشب را با توافق سایرین به یك كارتن خواب هدیه دهید. قدردانی كنید. دیگران را برای لطف كردن به خود تحت فشار قرار ندهید، لطف كه وظیفه نیست!
23- اگر می دانستید كه : «سیگار كشیدن + ورزش نكردن = ا سترس ، اضطراب و حذف آرامش»، هرگز سیگار نمی كشیدید و ورزش كردن را به تعویق نمی انداختید.
وفات خانم زینب (س)
میلاد شاه نجف؛اسد الله؛ آقا امیرالمومنین(ع) وروز پدر مبارک
الهم عجل لویک الفرج![]()





احادیثی از آقا علی ابن ابیطالب(ع):
امام علی(ع):"آنان که وقتشان پایان یافته خواستار مهلتند،وآنان که مهلت دارند کوتاهی میورزند"
امام علی(ع):"عمری که خدا از فرزند آدم پوزش را می پذیرد شصت سال است"(مهلت پذیرش توبه)
امام علی(ع):"پاداش مجاهد در راه خدا ،بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر کناه دارد وآلوده نمیگردد،همانا عفیف پاکدامن ،فرشته ای از فرشته هاست."
شهادت امام دهم















شهادت حضرت امام علي النقي الهادي (ع) بردوستاران وشیعیان این خاندان پاک تسليت باد.
















سالروز رحلت امام خمینی(قدس سره)









اماما ای رهبرمامهرشما باد دردل ما
یادشماهرگز نرودبرون ازاین سینه ما
میلاد نور و سرور و جشن عرشیان وفرشیان(میلاد سیده نساء العالمین)و روز مادر مبارکباد
الهم عجل لویک الفرج![]()





آب زنیدراه رااین که نگارمیرسد مژده دهیدباغ رابوی بهارمیرسد
فاطمه زهرا(س) از زبان رسول خدا(ص)
«... دخترم فاطمه، سيده زنان جهان از اولين و آخرين است و او پاره تن من و نور چشم من و ميوه دل من و روح من در بدن من است؛ او حوريهاي است بهصورت انسان؛ هنگامي که در محرابش به عبادت در پيشگاه پروردگارش ميايستد، نور او براي فرشتگان آسمان ميدرخشد؛ همچنان که نور ستارگان براي اهل زمين ميدرخشد...». [امالي، شيخ صدوق، صص 99-100]
«بهشت، مشتاق چهار تن از بانوان است: مريم دختر عمران، آسيه همسر فرعون، خديجه دختر خويله و فاطمه عليها السلام دختر محمد صلي الله عليه وآله وسلم» [بحارالانوار، ج 43، ص 19]
«... روز قيامت، منادي از زير عرش ندا ميکند: اي اهل محشر! سر به زير افکنيد و چشمها را ببنديد تا فاطمه عليها السلام از صراط عبور کند: و او عبور ميکند در حالي که هفتاد هزار نفر از حوريان بهشتي همراه اويند.» [امالي صدوق، ص 25]
«فاطمه پاره من است؛ کسي که او را خوشحال سازد مرا خوشحال ساخته و کسي که او را ناراحت کند مرا ناراحت کرده، فاطمه گراميترين مردم نزد من است.» [بحارالانوار، ج 43، ص 39]
«خداوند به خشم فاطمه خشمگين ميشود و به خشنودي او خشنود ميگردد.» [امالي مفيد، ص 56]
«هرگاه مشتاق بوي بهشت ميشوم، دخترم فاطمه را ميبويم» [همان، ص 4]
«خداوند، تمام وجود دخترم فاطمه را لبريز از ايمان و يقين کرده است.» [همان، ص 23]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ای که بهشت کوچکم را درچشمان معصومت دیدم
مادرم روزت مبارک


3 خرداد مبارک
روز معلم واستاد مبارک
دمی با استادسخن سعدی شیرازی علیه الرحمه
| تولد | ۵۸۵ یا حدود ۶۰۶ شیراز، ایران. |
| مرگ | ۶۹۱ هجری قمری شیراز، ایران. |
| زمینه فعالیت | شاعر و نویسنده |
| گفتاورد | |
سخن دیگران نسبت به سعدی
- مجد همگر: از سعدی مشهور سخن شعر روان جوی / کاو کعبه فضل است و دلش چشمه زمزم
- همام تبریزی در ستایش سعدی: همام راسخن دلفریب و شیرین است / ولی چه سود که بیچاره نیست شیرازی
- سیفالدین فرغانی معاصر سعدی، خطاب به وی:
نمیدانم که چون باشد به معدن زر فرستادن / به دریا قطره آوردن به کان گوهر فرستادن
چو بلبل در فراق گل از این اندیشه خاموشم / که بانگ زاغ چون شاید به خنیاگر فرستادن
حدیث شعر من گفتن کنار طبع چون آبت / به آتشگاه زرتشت است خاکستر فرستادن
ضمیرت جام جمشید است و در وی نوش جانپرور / برٍ ِاو جرعهای نتوان از این ساغر فرستادن
تو کشورگیر آفاقی و شعر تو تو را لشکر / چه خوش باشد چنین لشگر به هر کشور فرستادن
- امام خمینی : شاعر اگر سعدی شیرازی است / بافتههای من و تو بازی است
- دکتر عبدالحسین زرینکوب:سعدی معانی لطیف تازه را در عبارات آسان بیان میکند و از تعقید و تکلف برکنار میماند.بعید نیست اگر بگوییم این بیت را در وصف خود سرودهاست:
صبر بسیار بباید پدر پیر جهان را، که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
- محمدعلی فروغی دربارهٔ سعدی مینویسد «اهل ذوق اِعجاب میکنند که سعدی هفتصد سال پیش به زبان امروزی ما سخن گفتهاست ولی حق این است که [...] ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموختهایم سخن میگوییم».
- ضیاء موحد دربارهٔ وی مینویسد «زبان فارسی پس از فردوسی به هیچ شاعری بهاندازهٔ سعدی مدیون نیست».
زبان سعدی به «سهل ممتنع» معروف شدهاست، از آنجا که به نظر میرسد نوشتههایش از طرفی بسیار آساناند و از طرفی دیگر گفتن یا ساختن شعرهای مشابه آنها ناممکن.
- گارسن دوتاسی : سعدی تنها نویسنده ایرانی است که نزد توده مردم اروپا شهرت دارد
- باربیه دومنار : در آثار سعدی لطف طبع هوراس، سهولت بیان اوید، قریحهی بذلهگوی رابله و سادگی لافتونن را میتوان یافت
- سر ادوین آرنولد : باری دگر همراه من آی، از آن آسمان گرفته،
تا گوش بر نغمهی خوشآهنگ و سحرآسای سعدی گذاریم،
بلبلی هزاردستان، که، از دل گلستان خویش، به پارسی هر دم نوایی دیگر ساز خواهد کرد..
میلادرسول الله(ص) وامام جعفرصادق (ع)مبارک باد.
الهم عجل الولیک الفرج![]()





خير المرسلين؛ حبيب اله العالمين ؛ طبيب
القلوب المومنين ؛ پيامبرعطوفت ورافت
و رحمت ،حضرت محمد (ص) و آغاز هفته
وحدت و میلاد امام جعفر صادق ع بر مسلمانان وشيعيان
عصمت و طهارت عليهم السلام مبارك باد
اربعین حسینی















بسوز ای دل که امروز اربعین است عزای پور ختم المرسلین است
قیام کربلایش تاقیامت سراسردرس بهرمسلمین است
دلا کوی حسین عرش زمین است مطاف وکعبه دلها همین است
اگرخیل شهیدان حلقه باشند حسین بن علی (ع)ِآنرانگین است
دل مادرپی آن کاروان است که ازکرب وبلا باغم روان است
چه زنجیری به دست وبازوان است که گریان دیده روح الامین است
به یادکربلا دلهاغمین است دلاخون گریه کن چون اربعین است
















فرارسیدن اربعین حسینی برمحضرآقاصاحب الزمان(عج)وهمه شیعیان جهان تسلیت عرض میکنم...
ان الحسین (ع)مصباح الهدی وسفینه النجاه
![]()




































![]()
لطفا مراحل سفررادرفایل پیوست مشاهده نمایید: فایل کربلا(اینجا)التماس دعا![]()







روزاستادومعلم مبارک












فرخنده باد این ایام برشما یا صاحب الزمان


پدر عزیزم 







