دمی بابزرگانی چون استادعطار واستاد سخن سعدی
![]() |
فريدالدين ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابوري، يكي از شعرا و عارفان نام آور ايران در اواخر قرن ششم و اويل قرن هفتم هجري قمري است. بنا بر آنچه كه تاريخ نويسان گفته اند بعضي از آنها سال ولادت او را 513 و بعضي سال ولادتش را 537 هجري.ق، مي دانند. او در قريه كدكن يا شادياخ كه در آن زمان از توابع شهر نيشابور بوده به دنيا آمد. از دوران كودكي او اطلاعي در دست نيست جز اينكه پدرش در شهر شادياخ به شغل عطاري كه همان دارو فروشي بود مشغول بوده كه بسيار هم در اين كار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فريدالدين كار پدر را ادامه مي دهد و به شغل عطاري مشغول مي شود. او در اين هنگام نيز طبابت مي كرده و اطلاعي در دست نمي باشد كه نزد چه كسي طبابت را فرا گرفته، او به شغل عطاري و طبابت مشغول بوده تا زماني كه آن انقلاب روحي در وي به وجود آمد و در اين مورد داستانهاي مختلفي بيان شده كه معروفترين آن اين است كه:
"روزي عطار در دكان خود مشغول به معامله بود كه درويشي به آنجا رسيد و چند بار با گفتن جمله چيزي براي خدا بدهيد از عطار كمك خواست ولي او به درويش چيزي نداد. درويش به او گفت: اي خواجه تو چگونه مي خواهي از دنيا بروي؟ عطار گفت: همانگونه كه تو از دنيا مي روي. درويش گفت: تو مانند من مي تواني بميري؟ عطار گفت: بله، درويش كاسه چوبي خود را زير سر نهاد و با گفتن كلمه الله از دنيا برفت. عطار چون اين را ديد شديداً متغير شد و از دكان خارج شد و راه زندگي خود را براي هميشه تغيير داد."
او بعد از مشاهده حال درويش دست از كسب و كار كشيد و به خدمت شيخ الشيوخ عارف ركن الدين اكاف رفت كه در آن زمان عارف معروفي بود و به دست او توبه كرد و به رياضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت اين عارف بود. عطار سپس قسمتي از عمر خود را به رسم سالكان طريقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در اين سفرها بسياري از مشايخ و بزرگان زمان خود را زيارت كرد و در همين سفرها بود كه به خدمت مجدالدين بغدادي رسيد. گفته شده در هنگامي كه شيخ به سن پيري رسيده بود بهاءالدين محمد پدر جلال الدين بلخي با پسر خود به عراق سفر مي كرد كه در مسير خود به نيشابور رسيد و توانست به زيارت شيخ عطار برود، شيخ نسخه اي از اسرار نامه خود را به جلال الدين كه در آن زمان كودكي خردسال بود داد. عطار مردي پر كار و فعال بوده چه در آن زمان كه به شغل عطاري و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پيري خود كه به گوشه گيري از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است. در مورد وفات او نيز گفته هاي مختلفي بيان شده و برخي از تاريخ نويسان سال وفات او را 627 هجري .ق، دانسته اند و برخي ديگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولي بنا بر تحقيقاتي كه انجام گرفته بيشتر محققان سال وفات او را 627 هجري .ق دانسته اند و در مورد چگونگي مرگ او نيز گفته شده كه او در هنگام يورش مغولان به شهر نيشابور توسط يك سرباز مغول به شهادت رسيده كه شيخ بهاءالدين در كتاب معروف خود كشكول اين واقعه را چنين تعريف مي كند كه وقتي لشكر تاتار به نيشابور رسيد اهالي نيشابور را قتل عام كردند و ضربت شمشيري توسط يكي از مغولان بر دوش شيخ خورد كه شيخ با همان ضربت از دنيا رفت و نقل كرده اند كه چون خون از زخمش جاري شد شيخ بزرگ دانست كه مرگش نزديك است. با خون خود بر ديوار اين رباعي را نوشت:
در كوي تو رسم سرفرازي اين است مستان تو را كمينه بازي اين است
با اين همه رتبه هيچ نتوانم گفت شايد كه تو را بنده نوازي اين است
مقبره شيخ عطار در نزديكي شهر نيشابور قرار دارد و چون در عهد تيموريان مقبره او خراب شده بود به فرمان امير عليشير نوايي وزير سلطان حسين بايقرا مرمت و تعمير شد.
دمی با استادسخن سعدی شیرازی علیه الرحمه
| تولد | ۵۸۵ یا حدود ۶۰۶ شیراز، ایران. |
| مرگ | ۶۹۱ هجری قمری شیراز، ایران. |
| زمینه فعالیت | شاعر و نویسنده |
| گفتاورد | |
سخن دیگران نسبت به سعدی
- مجد همگر: از سعدی مشهور سخن شعر روان جوی / کاو کعبه فضل است و دلش چشمه زمزم
- همام تبریزی در ستایش سعدی: همام راسخن دلفریب و شیرین است / ولی چه سود که بیچاره نیست شیرازی
- سیفالدین فرغانی معاصر سعدی، خطاب به وی:
نمیدانم که چون باشد به معدن زر فرستادن / به دریا قطره آوردن به کان گوهر فرستادن
چو بلبل در فراق گل از این اندیشه خاموشم / که بانگ زاغ چون شاید به خنیاگر فرستادن
حدیث شعر من گفتن کنار طبع چون آبت / به آتشگاه زرتشت است خاکستر فرستادن
ضمیرت جام جمشید است و در وی نوش جانپرور / برٍ ِاو جرعهای نتوان از این ساغر فرستادن
تو کشورگیر آفاقی و شعر تو تو را لشکر / چه خوش باشد چنین لشگر به هر کشور فرستادن
- امام خمینی : شاعر اگر سعدی شیرازی است / بافتههای من و تو بازی است
- دکتر عبدالحسین زرینکوب:سعدی معانی لطیف تازه را در عبارات آسان بیان میکند و از تعقید و تکلف برکنار میماند.بعید نیست اگر بگوییم این بیت را در وصف خود سرودهاست:
صبر بسیار بباید پدر پیر جهان را، که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
- محمدعلی فروغی دربارهٔ سعدی مینویسد «اهل ذوق اِعجاب میکنند که سعدی هفتصد سال پیش به زبان امروزی ما سخن گفتهاست ولی حق این است که [...] ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموختهایم سخن میگوییم».
- ضیاء موحد دربارهٔ وی مینویسد «زبان فارسی پس از فردوسی به هیچ شاعری بهاندازهٔ سعدی مدیون نیست».
زبان سعدی به «سهل ممتنع» معروف شدهاست، از آنجا که به نظر میرسد نوشتههایش از طرفی بسیار آساناند و از طرفی دیگر گفتن یا ساختن شعرهای مشابه آنها ناممکن.
- گارسن دوتاسی : سعدی تنها نویسنده ایرانی است که نزد توده مردم اروپا شهرت دارد
- باربیه دومنار : در آثار سعدی لطف طبع هوراس، سهولت بیان اوید، قریحهی بذلهگوی رابله و سادگی لافتونن را میتوان یافت
- سر ادوین آرنولد : باری دگر همراه من آی، از آن آسمان گرفته،
تا گوش بر نغمهی خوشآهنگ و سحرآسای سعدی گذاریم،
بلبلی هزاردستان، که، از دل گلستان خویش، به پارسی هر دم نوایی دیگر ساز خواهد کرد..
افکارمثبت
تمام احساسات ، باور ها و دانسته های ما بر اساس تفکرات درونی ما شکل میگیرد ،هردو ضمیر هشیار ونیمه هشیار .کنترل دردست ماست چه بدانیم چه ندانیم ما می توانیم مثبت باشیم یا منفی ،مشتاق یا گرفته تا ثیر گذار یا تا ثیر پذ یر .بزرگترین تفا وت بین افراد گرایش ونوع نگرش آنها ست .برای برخی ، یا دگیری لذت بخش وجذاب است ،برای دیگران ،سخت وکسل کننده برای بسیاری ،یادگیری فقط خوب است چیزی است که برای انجام کار به آن نیاز است .بلند پرواز باشید وتمام تلاش خود را بکار گیرد .نگرش های اکنون ما عا دت هایی هستند که از واکنش ها ی ،والدین ،دوستان ،جا معه وخویشتن گرفته شده اند وتصورما از خود وجهان را شکل می دهند.این نگرش ها با گفتگوی درونی (ضمیر هوشیار ونیمه هشیار ) که ما دائما با خود داریم ادامه می یا بد .اولین قدم در تغیر نگرش ها یمان ،تغیر گفتگوهای درونی ماست .
برای مثبت اندیشی باید این سه مورد را مد نظر داشت :الزام کنترل ومبا رزه طلبی
1-الزام :
در خود یک تعهد مثبت نسبت به یادگیری ،کار،خانواده ،دوستان ،طبیعت وعوامل ارزشمند دیگر ایجاد کنید .خود ودیگران را تحسین کنید .رویای موفقیت را ببینیدومشتاق باشید .
2- کنترل:
ذهن خود را برچیزرهای مهم متمرکز کنید. برای چیزها یی که فکر می کنید وکارهایی که انجا م می دهید هد ف تنظم کنیدو اولویت بندی نما ید . پردا ختن به اعما لتان را تصویر سازی کنید .یک استراتژی برای رویا رویی با مسا ئل ایجاد نما یید .آرامش خود را حفظ کرده واز موفقیت لذت ببرید با خودتان صادق باشید .
3-مبارزه طلبی :
با جرات باشید .هر روز تغییر وپیشرفت کنید .نهایت تلاش خود را انجام دهید .وبه گذشته نگاه نکنید .به یادگیری وتغییر به عنوان فرصت های مناسب نگاه کنید .چیزهای جدید را امتحان وانتخاب های مختلف را بررسی کنید .با افراد جدید ملاقات کنید .سوالات زیادی بپرسید .پیگیر سلامت روحی وجسمی خود باشید .مطا لعات نشان می دهد افراد دارای این منش ها ،برند گان شرایط خوب ونجات یافتگان شرایط سخت هستند .تحقیقات نشان می دهد :
(افرادی که آگاهانه گفتگوهای درونی وفرضیات خود رااصلاح کرده اند ،پیشرفت تقریبا سریعی را در کا رها یشان داشته اند،انژی آنها افزایش می یابد واوضاع بر ایشان بهتر به نظر می رسد).
الزام ،کنترل ومبارزه طلبی ،در ساختن احترام به خود وافزایش تفکر مثبت کمک می کند .دراینجا چند پیشنهاد دیگر آورده شده است:
1-در هر گروه و رده ای به دنبال افراد مثبت برای همدم شدن وپیوستن باشید .
2-در هر سخنرانی وخطا به ای به دنبال یک ایده جالب وجدیدتر باشید .
3-درهر فصلی از کتاب یک مفهوم جدیدتر که برایتان مهم است پیدا کنید .
4-به هر دوستی ،یک ایده جدید راکه بتا زگی آموخته اید ،توضح دهید
5-از هر معلمی ،سوال بپرسید .
6-فهرستی از اهداف تفکرات مثبت وکارها همراه خود داشته باشید .
7-به یاد داشته باشید انچه که فکر می کنید هستید ،انچه که می خواهید احساس می کنید.








