دیدار حضرت موسی (ع)وحضرت خضرنبی(ع) از منظر قرآن
سخنرانی موسی ـ علیه السلام ـ و ترک اولی او
هنگامی که فرعون و فرعونیان در دریای
نیل غرق شده و به هلاکت رسیدند، بنیاسرائیل به رهبری حضرت موسی ـ علیه
السلام ـ پس از سالها مبارزه، پیروز شدند و زمام امور رهبری به دست موسی ـ
علیه السلام ـ افتاد.
او در یک اجتماع بسیار بزرگ (که میتوان آن را به عنوان جشن پیروزی نامید)
در حضور بنیاسرائیل سخنرانی کرد، مجلس بسیار باشکوه بود، ناگاه یک نفر از
موسی ـ علیه السلام ـ پرسید: «آیا کسی را میشناسی که نسبت به تو اعلم
(عالمتر) باشد؟»
موسی ـ علیه السلام ـ در پاسخ گفت: نه.
و مطابق بعضی از روایات، پس از نزول تورات و سخن گفتن مستقیم خدا با موسی ـ
علیه السلام ـ، موسی در ذهن خود به خودش گفت: «خداوند هیچکس را عالمتر از
من نیافریده است.» در این هنگام خداوند به جبرئیل وحی کرد موسی را دریاب
که در وادی هلاکت افتاده. (یعنی براثر حالتی شبیه خودخواهی، در سراشیبی
نزول از مقامات عالیه معنوی قرار گرفته، به یاریش بشتاب تا اصلاح شود.
جبرئیل به سراغ موسی آمد...)
خداوند هماندم به موسی ـ علیه السلام ـ وحی کرد: آری داناتر از تو عبد و
بنده ما خضر ـ علیه السلام ـ است، او اکنون در تنگه دو دریا،[1] در کنار
سنگی عظیم است.
موسی ـ علیه السلام ـ عرض کرد: «چگونه به حضور او نایل شوم؟»
خداوند فرمود: «یک عدد ماهی بگیر و در میان زنبیل خود بگذار، و به سوی آن
تنگه دو دریا برو، در هر جا که آن ماهی را گم کردی، آن عالم در همانجا
است.»[2]
موسی ـ علیه السلام ـ در جستجوی استاد
موسی ـ علیه السلام ـ که دانشدوست
بود، گفت: من دست از جستجو برنمیدارم تا به محل آن تنگه دو دریا برسم،
هرچند مدّت طولانی به راه خود ادامه دهم.
موسی دوست و همسفری برای خود انتخاب کرد که همان مرد رشید و شجاع و با
ایمان بنیاسرائیل به نام یوشع بن نون بود، موسی یک عدد ماهی در میان زنبیل
نهاد و اندکی زاد و توشه راه برداشت و همراه یوشع به سوی تنگه دو دریا
حرکت کردند. هنگامی که به آنجا رسیدند در کنار صخرهای اندکی استراحت
کردند، در همانجا موسی و یوشع، ماهیای را به همراه داشتند، فراموش کردند.
بعد معلوم شد که ماهی براثر رسیدن قطرات آب به طور معجزهآسایی خود را در
همان تنگه به دریا افکنده و ناپدید شده است.
موسی و همسفرش از آن محل گذشتند، طولانی بودن راه و سفر موجب خستگی و
گرسنگی آنها گردید، در این هنگام موسی ـ علیه السلام ـ به خاطرش آمد که
غذایی به همراه خود آوردهاند، به یوشع گفت: «غذای ما را بیاور که از این
سفر سخت خسته شدهایم.»
یوشع گفت: آیا به خاطر داری هنگامی که ما به کنار آن صخره پناه بردیم، من
در آنجا فراموش کردم که ماجرای ماهی را بازگو کنم، و این شیطان بود که یاد
آن را از خاطر من ربود، و ماهی راهش را به طرز شگفتانگیز در دریا پیش گرفت
و ناپدید شد.
و از آنجا که این موضوع به صورت نشانهای برای موسی ـ علیه السلام ـ در
رابطه با پیدا کردن عالِم، بیان شده بود موسی ـ علیه السلام ـ مطلب را
دریافت و گفت: این همان چیزی است که ما میخواستیم و به دنبال آن میگشتیم.
در این هنگام از همانجا بازگشتند و به جستجوی آن عالِم پرداختند، وقتی که
به تنگه رسیدند حضرت خضر ـ علیه السلام ـ را در آنجا دیدند.[3] پس از
احوالپرسی، موسی ـ علیه السلام ـ به او گفت:
«آیا من از تو پیروی کنم تا از آنچه به تو تعلیم داده شده است و مایه رشد و صلاح است به من بیاموزی؟»
خضر: تو هرگز نمی توانی همراه من صبر و تحمّل کنی، و چگونه میتوانی در مورد رموز و اسراری که به آن آگاهی نداری شکیبا باشی؟
موسی: به خواست خدا مرا شکیبا خواهی یافت، و در هیچ کاری مخالفت فرمان تو را نخواهم کرد.
خضر(ع): پس اگر میخواهی به دنبال من بیایی از هیچ چیز سوال نکن، تا خودم به موقع، آن را برای تو بازگو کنم.
موسی(ع) ـ علیه السلام ـ مجدّداً این تعهّد را داد که با صبر و تحمّل همراه
استاد حرکت کند و به این ترتیب همراه خضر ـ علیه السلام ـ به راه افتاد.[4]
دیدار موسی از سه حادثه عجیب
موسی و یوشع و خضر ـ علیهما السلام ـ با
هم به کنار دریا آمدند و در آنجا سوار کشتی شدند آن کشتی پر از مسافر بود،
در عین حال صاحبان کشتی آنها را سوار کردند. پس از آنکه کشتی مقداری حرکت
کرد، خضر ـ علیه السلام ـ برخاست و گوشهای از کشتی را سوراخ کرد و آن قسمت
را شکست و سپس آن قسمت ویران شده را با پارچه و گل محکم نمود که آب وارد
کشتی نشود.
موسی ـ علیه السلام ـ وقتی این منظره نامناسب را که موجب خطر جان مسافران
میشد دید، بسیار خشمگین شد و به خضر(ع) گفت: «آیا کشتی را سوراخ کردی که اهلش
را غرق کنی، راستی چه کار بدی انجام دادی؟»
حضرت خضر ـ علیه السلام ـ گفت: «آیا نگفتم که تو نمیتوانی همراه من صبر و تحمّل کنی؟!»
موسی (ع)گفت: مرا به خاطر این فراموشکاری، بازخواست نکن و بر من به خاطر این اعتراض سخت نگیر.
از آنجا گذشتند و از کشتی پیاده شدند به راه خود ادامه دادند، در مسیر راه
خضر ـ علیه السلام ـ کودکی را دید که همراه خردسالان بازی میکرد، خضر به
سوی او حمله کرد و او را گرفت و کشت.
موسی ـ علیه السلام ـ با دیدن این منظره وحشتناک تاب نیاورد و با خشم به
خضر ـ علیه السلام ـ گفت: «آیا انسان پاک را بیآنکه قتلی کرده باشد کشتی؟
به راستی کار زشتی انجام دادی.» حتّی موسی ـ علیه السلام ـ بر اثر شدّت
ناراحتی به خضر ـ علیه السلام ـ حمله کرد و او را گرفت و به زمین کوبید که
چرا این کار را کردی؟
خضر(ع) گفت: به تو نگفتم تو هرگز توانایی نداری با من صبر کنی؟
موسی ـ علیه السلام ـ گفت: اگر بعد از این از تو درباره چیزی سوال کنم، دیگر با من مصاحبت نکن، چرا که از ناحیه من معذور خواهی بود.
از آنجا حرکت کردند تا اینکه شب به قریهای به نام ناصره رسیدند، آنها از
مردم آنجا غذا و آب خواستند، مردم ناصره، غذایی به آنها ندادند و آنها را
مهمان خود ننمودند، در این هنگام خضر ـ علیه السلام ـ به دیواری که در حال
ویران شدن بود نگاه کرد و به موسی ـ علیه السلام ـ گفت: به اذن خدا برخیز
تا این دیوار را تعمیر و استوار کنیم تا خراب نشود. خضر ـ علیه السلام ـ
مشغول تعمیر شد.
موسی ـ علیه السلام ـ که خسته و کوفته و گرسنه بود، و از همه مهمتر احساس
میکرد شخصیت والای او و استادش به خاطر عمل نامناسب اهل آن آبادی سخت
جریحهدار شده و در عین حال خضر ـ علیه السلام ـ به تعمیر دیوار آن آبادی
میپردازد، بار دیگر تعهّد خود را به کلّی فراموش کرد و زبان به اعتراض
گشود، اما اعتراضی سبکتر و ملایمتر از گذشته، گفت: «میخواستی در مقابل این
کار اجرتی بگیری؟» اینجا بود که خضر ـ علیه السلام ـ به موسی ـ علیه
السلام ـ گفت:
«هذا فِراقُ بَینِی وَ بَینِکَ...؛ اینک وقت جدایی من و تو است، اما به
زودی راز آنچه را که نتوانستی بر آن صبر کنی، برای تو بازگو میکنم.»[5]
موسی ـ علیه السلام ـ سخنی نگفت، و دریافت که نمیتواند همراه خضر ـ علیه
السلام ـ باشد و دربرابر کارهای عجیب او صبر و تحمّل داشته باشد.
توضیحات خضر ـ علیه السلام ـ در مورد سه حادثه عجیب
حضرت خضر ـ علیه السلام ـ راز سه حادثه شگفتانگیز فوق را برای موسی ـ علیه السلام ـ چنین توضیح داد:
اما آن کشتی مال گروهی از مستمندان بود که با آن در دریا کار میکردند، و
من خواستم آن را معیوب کنم و به این وسیله آن کشتی را از غصب ستمگر زمان
برهانم. چرا که پشت سرشان پادشاه ستمگری بود که هر کشتی سالمی را به زور
میگرفت. معیوب کردن من، برای نگهداری کشتی برای صاحبانش بود.
و امّا آن نوجوان، پدر و مادرش با ایمان بودند و بیم داشتیم که آنان را به
طغیان و کفر وادارد، از این رو خواستیم که پروردگارشان به جای او فرزندی
پاکسرشت و با محبّت به آن دو بدهد.[6]
و امّا آن دیوار از آنِ دو نوجوان یتیم در آن شهر بود، گنجی متعلّق به آن
یتیمان در زیر دیوار وجد داشت، و پدرشان مرد صالحی بود، و پروردگار تو
میخواست آنها به حدّ بلوغ برسند و گنجشان را استخراج کنند. این رحمتی از
پروردگار تو بود، من آن کارها را انجام دادم تا زیر دیوار محفوظ بماند و آن
گنج خارج نشود و به دست بیگانه نیفتد، من این کارها را خودسرانه انجام
ندادم. این بود راز کارهایی که نتوانستی در برابر آنها تحمّل کنی.[7]
موسی ـ علیه السلام ـ از توضیحات حضرت خضر ـ علیه السلام ـ قانع شد.
توصیه خضر ـ علیه السلام ـ و نوشته لوح گنج
هنگام جدایی خضر ـ علیه السلام ـ از
موسی ـ علیه السلام ـ، موسی به او گفت: مرا سفارش و موعظه کن، خضر مطالبی
فرمود از جمله گفت: «از سه چیز بپرهیز و دوری کن: 1. لجاجت 2. و از راه
رفتن بیهدف و بدون نیازو از خنده بدون تعجّب، 3. خطاهایت را بیاد بیاور و
از تجسّس در خطاهای مردم پرهیز کن.»
از حضرت رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده آن گنجی که زیر دیوار مخفی بود، لوح طلایی بود که در آن چنین نوشته شده بود:
«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم، مُحَمَّدٌ رَسولُ اللهِ، عَجِبْتُ
لِمَنْ اَیقَنَ بِالمَوْتِ کَیفَ یفْرَحُ، عَجِبْتُ لِمَنْ اَیقَنَ
بِالْقَدَرِ کَیفَ یحْزَنُ؟ و عَجِبْتُ لِمَنْ رای الدُّنیا و تَقَلُّبَها
بِاَهْلِها کیفَ یرْکَنُ اِلَیها، و ینْبَغِی لِمَنْ غَفَلَ عَنِ اللهِ
اَلّا یتَّهَمَ اللهُ تَبارَکَ و تَعالی فی قَضائِهِ و لا یسْتَبْطِئَهُ
فِی رِزْقِهِ؛ به نام خداوند بخشنده مهربان ـ تعجّب میکنم برای کسی که
یقین به مرگ دارد چگونه شادی مستانه می کند؟ تعجّب میکنم برای کسی که
یقین به قضا و قدر الهی دارد، چگونه اندوهگین میشود، تعجّب میکنم برای
کسی که دنیا و دگرگونیهای آن را با اهلش مینگرد، چگونه بر آن اعتماد
میکند؟ و سزاوار است آن کسی که از خداوند غافل میگردد، خداوند متعال را
در قضاوتش متّهم نکند، و در رزق و روزی رساندن او را به کندی و تاخیر یاد
ننماید.»[8]
پی نوشت
[1] . به گفته اکثر مفسّران، منظور از این تنگه دو دریا، محل اتّصال خلیج عقبه با خلیج سوئز است.
[2] . بحارالانوار، ج 13، ص 278.
[3] . در حدیثی از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ نقل شده فرمود: هنگامی
که موسی ـ علیه السلام ـ با خضر ـ علیه السلام ـ در کنار دریا ملاقات کرد،
پرندهای در برابر آن دو ظاهر شد، قطرهای آب دریا با منقارش برداشت، خضر
به موسی ـ علیه السلام ـ گفت: «آیا میدانی این پرنده چه میگوید؟ موسی
گفت: چه میگوید؟
خضر گفت: میگوید «وَ رَبِّ السَّماواتِ و الاَرضِ وَ رَبِّ الْبَحْرِ ما
عِلْمُکُما مِنْ عِلْمِ اللهِ اِلّا قَدْرَ ما اَخَذْتُ بِمِنْقارِی مِنْ
هذَا الْبَحْرِ؛ و سوگند به پروردگار آسمانها و زمین و پروردگار دریا، دانش
شما دو نفر (موسی و خضر) در مقایسه با علم خدا نیست مگر به اندازه آنچه از
آب در منقارم گرفتهام نسبت به این دریا» (بحارالانوار، ج 13، ص 302).
و در روایت دیگر آمده: «این پرنده کوچکتر از گنجشک بود و از نوع پرستو بود و
گفت: «علم شما در مقابل علم محمّد و آل محمّد ـ صلی الله علیه و آله ـ به
اندازه مقدار آبی است که به منقار گرفتهام نسبت به دریا.» (همان مدرک؛
پاورقی).
[4] . مضمون آیات 60 تا 70 سوره کهف.
[5] . کهف، 71 تا 78؛ بحارالانوار، ج 13، ص 280. روایت شده: پیامبر ـ صلی
الله علیه و آله ـ فرمود: «خدا برادرم موسی ـ علیه السلام ـ را رحمت کند،
اگر تحمّل میکرد، عجیبترین شگفتیها را (از دست خضر) میدید و نیز فرمود:
اگر صبر میکرد، هزار شگفتی میدید. (نورالثقلین، ج 3، ص 282) و از امام
باقر ـ علیه السلام ـ یا امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده فرمود: «لَوْ
صَبَرَ مُوسی لَاَراهُ الْعالِمُ سَبْعِینَ اُعْجُوبَهٍ؛ اگر موسی ـ علیه
السلام ـ صبر و تحمّل میکرد، آن عالِم (خضر) هفتاد حادثه عجیب به موسی ـ
علیه السلام ـ نشان میداد.» (بحارالانوار، ج 13، ص 284 و 301).
نیز روایت شده: از موسی ـ علیه السلام ـ پرسیدند: سختترین حادثه زندگی تو
چه بود؟ موسی ـ علیه السلام ـ در پاسخ گفت: «هیچیک از آن همه مشکلات (عصر
فرعون و عصر حکومت بنیاسرائیل با آن همه رنجها) همانند گفتار خضر ـ علیه
السلام ـ برایم رنجآور نبود که خبر از فراق و جدایی خود از من داد و مرا
از علوم خود محروم ساخت.» (تفسیر ابوالفتوح رازی، ذیل آیه 78 کهف).
[6] . کارهای خضر ـ علیه السلام ـ به خصوص کشتن نوجوان گرچه ظاهری بسیار
زننده داشت، ولی باید توجّه داشت که فرق است بین نظام تشریع و تکوین،
خداوند حاکم بر هر دو نظام است، در این صورت هیچ مانعی ندارد که خداوند
گروهی مانند موسی ـ علیه السلام ـ را مامور اجرای نظام تشریع کند، و گروهی
یا شخصی (مانند خضر) را مامور اجرای نظام تکوین، از نظر نظام تکوین، هیچ
مانعی ندارد که خداوند حتّی کودک نابالغی را دچار حادثهای کند که جان
بسپارد، چرا که وجودش ممکن است در آینده موجب خطرهای عظیم گردد، مانند
اینکه پزشک دست یا پای کسی را قطع میکند تا میکرب سرطان از آن به سایر
اعضاء سرایت ننماید.
کارهای حضرت خضر ـ علیه السلام ـ در ماجرای فوق در محدوده نظام تکوین بوده،
ولی حضرت موسی ـ علیه السلام ـ مامور کارها در محدوده تشریع بود، از این
رو مقام موسی ـ علیه السلام ـ در این راستا از حضرت خضر ـ علیه السلام ـ
بالاتر بود، اگرچه در محدوده نظام تکوین، مقام خضر ـ علیه السلام ـ بالاتر
بود.
از سوی دیگر این کار خضر ـ علیه السلام ـ از نشانههای رحمت الهی و پاداش
او به پدر و مادر با ایمان بود، خضر به دستور خدا آن کودک کافر را ـ که اگر
میماند موجب کفر و انحراف پدر و مادر میشد، کشت، ولی به جای آن کودک،
خداوند دختری به آن پدر و مادر مرحمت فرمود، که کانون ایمان و تقوا بود و
به فرموده امام صادق ـ علیه السلام ـ از نسل او هفتاد پیامبر، به وجود آمد.
(تفسیر نورالثقلین، ج 3، ص 286).
[7] . کهف، 79 تا 83.
[8] . بحارالانوار، ج 13، ص 294.
خوب زندگی کنیم
اشتباه فرشتگان
درويشي با اشتباه فرشتگان به جهنم فرستاده ميشود
پس از اندك
زماني داد شيطان در مي آيد و رو به فرشتگان مي كند و مي گويد : جاسوس مي فرستيد به
جهنم!؟
از
روزي كه اين ادم به جهنم آمده مداوم در جهنم در گفتگو و بحث است و جهنميان را
هدايت مي كند و...
حال
سخن درويشي كه به جهنم رفته بود اين چنين است: با چنان عشقي زندگي كن كه حتي بنا
به تصادف اگر به جهنم افتادي خود شيطان تو را به بهشت باز گرداند...
استفاده بهینه از زمان
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که یکی از آرزوهایتان بیشتر شدن زمان شبانه روز است، حتما این مقاله را بخوانید تا هم این آرزوی محال را از لیست رویاهایتان کنار بگذارید و هم دیگر از کمبود زمان ننالید.
آنچنان که حتما می دانید، شبانه روز تنها و تنها 24 ساعت است که البته ظاهرا برای بسیاری از ما زمان کمی است، چون معمولا به کارهایمان نمی رسیم و همواره کارهای عقب افتاده داریم، حال آنکه ماجرا چیز دیگری است
ماجرا از این قرار است که ما برای استفاده بهینه و درست از این 24 ساعت زمان باید یاد بگیریم، در درجه اول خودمان و در وهله بعد زمانی که در اختیار داریم را مدیریت کنیم تا گرفتار سارقان بی رحم زمان نشویم.
اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که سارقان زمان چه چیزهایی هستند و چه پدیده هایی در دنیای امروز می توانند به راحتی هر چه تمام تر، به زمانی که متعلق به ماست دست درازی کنند؟
ما در اینجا به برخی از این دزدهای زمان اشاره می کنیم:
1. وبگردی بی هدف
وبگردی یا گشت و گذار در اینترنت و دنیای مجازی به خودی خود نه تنها بد نیست، بلکه می تواند به شما در افزایش اطلاعات و بالا بردن میزان آگاهی تان نسبت به مسائل مختلف کمک کند، اما مشکل زمانی خود را نشان می دهد که این وبگردی شکل بی هدفی به خود می گیرد و تنها باعث تلف شدن وقتتان می شود.
سعی کنید با هدف خاصی به اینترنت بروید و حتی در صورت امکان برای آن زمان مشخصی تعیین کنید تا اینترنت و وبگردی نتواند زمان شما را سرقت کند.
2. تلویزیون
این روزها کمتر خانه ای را می توان پیدا کرد که LED و به ویژه LCD در آن یافت نشود و این نوع تلویزیون های تخت و باریک برای بسیاری از ما حتی از گاز و یخچال مهمتر شده اند.
اما بدانید و آگاه باشید که همین ابزار الکترونیکی مهم و دوست داشتنی می تواند به راحتی دزد و سارق از آب دربیاید و با دستبرد زدن به وقت ارزشمند شما، از انجام کارهای روزانه و مهم غافلتان کند، پس به شدت مراقب خطر بالقوه آن باشید.
3. تلفن های بیش از حد طولانی
برخی از افراد عاشق تلفن صحبت کردن هستند؛ بدین معنا که بدون اغراق ساعت های طولانی را پای تلفن می گذارنند و از طرفی هم به زمان شکایت می کنند که چرا اینقدر عجله دارد!
تلفن سوزاندن و وقت صرف کردن پای حرف هایی که بیشتر آنها هیچ سودی برای شما و مخاطبتان ندارد، نتیجه ای جز کم آوردن زمان نخواهد داشت. پس به جای شاکی شدن از دست زمان، کمی به خودتان شکایت کنید!
4. پیامک های نجومی
برخی از افراد را می توان به راستی سلطان ارسال و دریافت پیامک یا همان اس ام اس دانست، چرا که رقم ارسال و دریافت پیامک هایشان گاهی حتی نجومی می شود و خود این افراد هم به نوعی معتاد این نوع ارتباط می شوند.
فرستادن و دریافت اس ام اس مزایای بسیار زیادی دارد، از جمله اینکه در بسیاری مواقع جای تلفن های غیرضروری را می گیرد، هزینه بسیار کمتری نسبت به تلفن دارد و غیره. اما امان از آن روزی که طرز تفکر ما این باشد که هیچ کاری در این دنیا بدون اس ام اس انجام نمی شود! اگر جزو آن دسته از آدم هایی هستید که اس ام اس برای شما از نان شب هم واجب تر شده، پس همه کاسه کوزه ها را روی سر زمان نشکنید.
5. بی نظمی
از بچگی به همه ما آموخته اند که هر چیزی را باید سر جای خودش قرار داد. اما اینکه ما چقدر این نکته را آویزه گوشمان کرده ایم، مسئله دیگری است.
بسیاری از ما وقتی سر کار هستیم، دائم در حال جستجو برای یافتن یک فایل یا سند هستیم، در حالیکه اگر از همان اول آنها را در جای مشخصی ذخیره کنیم، دیگر مجبور نیستیم زمان ارزشمندمان را برای یافتن آنها تلف کنیم.
نظم و انضباط، مهمترین سلاح برای مقابله با سارقان زمان است.
لطفا از همین امروز برای مقابله با سارقان زمان خود را آماده کنید. اگر چند روز همین نکات به ظاهر ساده را اجرایی کنید، خواهید دید که رابطه تان با زمان بسیار بهتر از گذشته خواهد شد.
میوه درمانی
ماهي بخورید.
ماهي زياد مصرف کنيد. روغن ماهي به پيش گيري از سردرد کمك مي کند.
زنجبيل هم با کاهش تورم و درد عملكرد مشابهي دارد.
تب داريد؟
ماست ميل کنيد.
قبل از شروع فصل گرده افشاني ماست زياد مصرف کني ¯.
همچنين بطور روزانه از عسل محلي منطقه خود ميل کنيد.
براي جلوگيري از سكته:
چاي بنوشيد.
با مصرف مرتب چاي از رسوب چربي بر روي ديواره شريان ها جلوگيري کنيد..
(در مورد خودم چاي اثر خوبي براي کاهش اشتها داشته و مانع اضافه وزن شده است.... چاي سبز براي سيستم ايمني فوق العاده است)!
بيخوابي داريد؟
عسل بخوريد.
از عسل بعنوان داروي مسكن و آرامش بخش استفاده کنيد.
دچار آسم هستيد؟
پياز بخوريد.
مصرف پياز التهاب نايژك ها را از بين مي برد.
(وقتي بچه بودم مادرم بسته پياز درست مي کرد تا روي قفسه سينه ما بگذارد. براي درمان بيماري هاي تنفسي خوب بود و کمك مي کرد بهتر نفس بكشيم.)
از ورم مفاصل رنج مي بريد؟
باز هم ماهي ميل کنيد.
ماهي قزل آلا، تون، خال مخالي و ساردين از ورم مفاصل جلوگيري مي کند.
(ماهي سرشار از روغن هاي امگاست که براي سيستم ايمني فوق العاده است.)
دل بهم خوردگي داريد؟
موز و زنجبيل.
موز به معده اي که اذيت شده کمك مي کند.
زنجبيل حالت تهوع صبحگاهي و دل آشوب را درمان مي کند.
اگر عفونت مثانه داريد؟
آب قره قاط بنوشيد.
آب قره قاط سرشار از اسيد مي باشد که باکتري هاي مضر را کنترل مي کند..
دچار مشكلات استخوان هستيد؟
آناناس ميل کنيد.
شكستگي و مشكلات استخوکن با کمك منگنز موجود در آناناس قابل پيش گيري است.
از سندرم پيش از قاعدگي رنج مي بريد؟
ذرت بوداده ميل کنيد.
خانمها مي توانند با صرف ذرت بوداده که به کاهش افسردگي، نگراني و خستگي که از عوارض
مي باشد پيش گيري کنند.. PMS
دچار مشكلات حافظه شده ايد؟
صدف خوراکي بخوريد.
صدف با داشتن روي مورد نياز به بهبود عملكرد مغز کمك مي کند.
سرما خورديد؟
سير بخوريد.
سرو کله گرفته را با سير تميز کنيد. (يادتان باشد که سير سطح کلسترول را نيز کاهش مي دهد)
سرفه مي کنيد؟
فلفل قرمز !!!
مشابه ماده اي که در شربت سرفه بكار مي رود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتياط مصرف کنيد شايد معده شما را تحريك کند.
سرطان سينه؟
گندم، سبوس و کلم مصرف کنيد.
اين مواد استروژن را در سطوح سالم نگه مي دارند.
سرطان ريه؟
سبزيجات تيره و نارنجي رنگ و سبز ي مصرف کنيد.
پادزهر مفيدي است که در سبزيجات تيره و نارنجي رنگ يافت ميشود A بتا اکروتن، نوعي ويتامين .
کلم بخوريد.
کلم شامل ترکيباتي است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمك مي کند.
اسهال؟
سيب ميل کنيد.
سيب را با پوست رنده کنيد. بگذاريد تا قهوه اي شويد و براي درمان اين وضعيت ميل کنيد. ( موز نيز براي اين بيماري خوب است)
از شريان هاي رسوب گرفته رنج مي بريد؟
آووکادو بخوريد.
چربي غير اشباع شده موجود در آوکادو کلسترول را پايين مي آورد.
فشار خونتان بالاست؟
کرفس و روغن زيتون ميل کنيد.
روغن زيتون فشار خون را پايين مي آورد.
کرفس نيز شامل ماده اي است که فشار خون را پايين مي آورد.
ناهماهنگي قند خون داريد؟
بروکلي و بادام زميني ميل کنيد.
کروم موجود در بروکلي و بادام زميني انسولين و قند خون را تنظيم مي کند.
کيوي:
ريز و مقوي. منبع بسيار خوب پتاسيم،منيزيوم، ويتامين C و فيبر... ويتامين E موجود در آن دو برابر پرتقال مي باشد.
سيب:
يك سيب در روز پزشك را دور نگه مي دارد؟ با اينكه سيب ويتامين C را افزايش مي دهد و به کاهش خطر سرطان روده بزرگ، اکسيدان و مي باشد که فعاليت ويتامين Cحمله قلبي و سكته مغزي کمك مي کند
توت فرنگي:
ميوه محافظ. توت فرنگي بالاترين قدرت کنتي اکسيدان را در ميان ميوه اي اصلي دارد که بدن را در برابر سرطان، راديكال هاي آزاد رسوب شده روي رگ هاي خوني محافظت مي کند. (در واقع هر
ميوه اي از خانواده توت براي شما خوب و مفيد است.. شامل ميزان بالاي انتي اکسيدان هستند و ما را
جوان نگه مي دارند ..... سته آبي بهترين نوع است و کليه راديكال هاي آزاد را که به بدن هجوم مي
آورند از بين مي برد.
پرتقال:
شيرين ترين دارو. خوردن 2 الي 4 پرتقال در روز کمك به پيش گيري از سرماخوردگي و کلسترول
پايين مي کند و سنگ هاي کليه را از بين مي برد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش مي دهد.
هندوانه:
هندوانه شامل مواد طبيعي (منابع طبيعي) بهترين تسكين دهنده عطش. شامل 92 % آب و حجم بسيار زيادي از گلوتاتيون مي باشد که سيستم ايمني بدن را تقويت مي کند. همچنين منبع اصلي ليكوپن - اکسيدان ضد و پتاسيم مي باشد. سرطان است. ساير مواد غذايي يافت شده در هندوانه شامل ويتامين C مي باشد که کمك به حفظ سلامت پوست مي کند و همچنين پوست ما را در برابر اشعه هاي خطرناك SPF محافظت مي نمايد .)
گواوا :
گواوا و پاپايا: بالاترين سطح ويتامين C از نظر فيبر نيز غني است که به جلوگيري از يبوست کمك مي کند.
گوجه فرنگي:
ترفند پيش گيرانه بسيار خوبي براي آقايان است و بيماري هاي پروستات را از آنها دور نگه مي دارد
علم روز ثابت كرده خوردن سبزيجات و ميوه هاي نارنجي
پرتقال و نارنگي و... هويج در درمان سرطان تاثير به سزايي دارد
و صد البته خوردن سويا براي درمان سرطان بسيار مفيد است
حرف حساب

راستی آیا زندگی رسم خوش آهنگی است؟؟؟یا زندگی رسم بد آهنگی است؟؟؟
اینکه جواب شما چی باشه به طرز دید شما وکیفیت تجربیات گذشته شما بستگی داره . اما تجربیات بنده
نشون داد که علیرغم ظاهر زیبا ودلفریب این دنیای پوچ ؛باطنی بس غریب وعمیق و ترسناک وگاهی هم عجب
غافلگیر کننده ای دارد؟؟؟ در اوج شادی شمارا غافلگیر وغمگین می کند.در دلواپسی هایت که گاهی از
پابراندازاست نورامیدی می بینی ودلگرمت می کند.روزی مست شادی وموفقیت دوست یا عزیزی هستی وروز
دیگر با کمال تعجب باید همان دوست یا عزیز را بدرقه خانه ابدی اش کنی؟؟؟هنوز مست بازی قهر وآشتی
کودکانه خود با دوست یا عزیزی هستی که دنیا مجال حتی یک عذرخواهی ساده راهم به تو نمی دهد وتو
مبهوت راه ورسم کوتاه وتلخ این دنیا باید عمرکوتاهت را با سوالات فراوان وبی جواب به پایان برسانی... می
گویندامید هرگز خاموش نمی شود چون شعله هایش ملکوتی وآسمانی است اما امیدها در سایه فرصت های
بسیار کوتاه معنایش راازدست می دهد چراکه فرصت حتی یک عذرخواهی کوتاه راهم بردل می گذارد...
بدرود...
تغذیه وروان


غذاهای تقویت کننده مغز :
بر طبق تحقیقات دانشگاه بوستون ، شاه توت به دلیل منابع سرشار آنتی اکسیدان موجود در آن ، خوراکی بسیار مقوی برای مغز می باشد . توت فرنگی نیز بر طبق تحقیقات دانشمندان نورولوژیست در دانشگاه مریلند ، باعث توان فکر و افزایش تمرکز ذهنی می شود.
رابطه تغذیه بااعصاب و روان :
امروزه ثابت شده که تغذیه تاثیر مهمی بر اعصاب و روان انسان دارد و تغذیه ناکافی و غلط می تواند آثار نامطلوبی بر اعصاب و روان انسان بگذارد و موجب افسردگی شدید و اختلالات عصبی جدی شود. در زیر به فاکتورهای غذایی که بر سلامت اعصاب و روان تاثیر می گدارند، اشاره مختصری می شود.
کربوهیدراتها یا مواد قندی – نشاسته ای:
کمبود این گروه از مواد در اکثر رژیمهای لاغری اتفاق می افتد، به دلیل اینکه سلولهای عصبی انرژی مورد نیاز خود را صرفا از گلوکز تامین می کنند و گلوکز هم فرم ساده ای از کربوهیدرات است که قابل جذب در دستگاه گوارش است .
چنانچه در برنامه غذایی روزانه کمبود شدید کربوهیدرات وجود داشته باشد سلولهای عصبی دچار کمبود انرژی شده و نمی توانند کار خود را انجام دهند. همچنین محدودیت شدید کربوهیدرات به مدت طولانی باعث پایین افتادن قند خون می شود که به این حالت هیپو کلسیمی می گویند و عوارض آن : خستگی ،بیماری ، بی حوصلگی ،اضطراب، کاهش قدرت یادگیری می باشد.
مواد پروتئینی :
کمبود شدید پروتئین موجب بروز عوارض فراوان می شود از جمله : خستگی ، بی حالی و سستی می باشد. مواد غذایی غنی از پروتئین عبارتند از : گوشت ، مرغ، ماهی ، تخم مرغ، لبنیات ،حبوبات ، مغزها( پسته ، بادام ، فندق ، گردو ، تخمه ) .
ویتامین ها :
ویتامین گروه B و C در سلامت سیستم عصبی تاثیر زیادی دارند.
ویتامین گروه B ( B کمپلکس ) .
در این گروه، ویتامین هایی که در سلامت اعصاب موثرند وکمبود شان ایجاد عوارض عصبی می کند. عبارتند از : ویتامین B1- B6- B12
مواد معدنی:
ید ، منیزیم ، آهن در سیستم عصبی بسیار موثرند.
تاثیر ید بر سیستم عصبی به قدری شدید است که چنانچه مادر در دوران بارداری کمبود ید داشته باشد نوزاد با عقب افتادگی ذهنی متولد می شود.
کمبود آهن چون باعث کم خونی می شود و خون لازم به سلولهای عصبی نمی رسد در نتیجه ایجاد خستگی ، بی حالی ، ضعف ، کاهش یادگیری و عصبانیت و بی اشتهایی می کند.
بهترین را برای اطمینان از تعادل و تنوع غذایی استفاده از چهار گروه اصلی غذایی است که شامل :
الف – گروه نان و غلات ب – گروه میوه و سبزی ها ج – گروه شیر و لینیات د- گروه گوشت ، حبوبات و تخم مرغ .
- گروه غذایی میوه وسبزی ها : برای مقاومت بدن در برابر عفونت ها ، ترمیم زخمها ، دید در تاریکی و سلامت پوست ضروری است .
- گروه لبنیات : برای استحکام استخوان ها ، دندان ها و رشد و سلامت پوست لازم است.
- گروه ویتامین ها : توصیه می شود بیشتر از گوشت سفید استفاده شود و پیش از پختن گوشت قرمز ، چربی هایی را که به چشم می خورد جدا کنید.
- گروه غلات : برای تامین انرژی ، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.
رابطه تغذیه با یادگیری و حافظه :
حافظه " نگهداری یا ذخیره سازی اطلاعات است ، با قدرت قابلیت دسترسی به همان صورتی که در وهله ی اول به ذهن سپرده شده است ."[3] " حافظه نوعی فعالیت ذهنی است که به ما امکان می دهد حالات خودآگاهی از قبیل لذات ، دردها ، تمایلات ، خواست ها ، احساسات ، دریافت های حسی ، اندیشه ها و قضاوت ها را حفظ کرده ، آن ها را مجددا" در ذهن خویش بازیابیم . حافظه امکان باز شناسی و مراجعه به گذشته را به ما می دهد. "
"برخورداری از سلامت جسمی پایه یک حافظه ی خوب است. ذهنی که درگیر بیماری های مختلف و ضعف عمومی است ، قادر به تمرکز نیست و نمی تواند توجه کافی به مطلب داشته باشد ، چرا که توانایی های آن بیش تر متوجه محافظت از خود می شود . مغز و سیستم عصبی باید به طور معمول ویتامین ها و مواد معدنی ، گلوکز و خون سالم را دریافت کنند و از استراحت کافی برخوردار باشند، به طوری که بتوانند خود را برای ذخیره سازی اطلاعات و کسب نیروی تازه به منظور عملکرد بهتر آماده کنند. " [4]
در این ارتباط ویتامین 1B ، به طور کلی مجموعه ویتامین های گروه B ، همچنین D-A-C نقشی بسیار مهم بر عهده دارند.
تغذیه در فراگیری نقش عمده ای دارد و خانواده ها در طول سال باید از تغذیه متنوع و متعادل برای فرزندان در حال رشد خود استفاده کنند. برای هر انسان٥٠ ماده حیاتی در روز نیاز است تا ضمن اینکه گرسنگی ظاهری را بر طرف کند ، گرسنگی های سلولی نیز برطرف شود، گرسنگی های سلولی به ظاهر مشخص نمی شوند ، اما آثار آنها به صورتی کند پیش می رود و بر یادگیری نیز تاثیر گذاشته ، موجبات افت توان اندیشه و قدرت دفاعی و فراموشکاری را به وجود می آورد.
نخوردن صبحانه قدرت یادگیری را کم می کند:
الگوهای غلط تغذیه ای ضمن کاهش کارایی مغزی می تواند افت تحصیلی را به دنبال داشته باشد. یکی از عادات غلط غذایی که والدین نیز در شکل گیری آن دخیل هستند حذف وعده صبحانه از رژیم غذایی کودکان است . عمدتا کودکانی که صبحانه صرف نمی کنند قدرت یادگیری و یادآوری ضعیف تری نسبت به سایر کودکان دارند. افت قند خون ناشی از عدم مصرف صبحانه قبل از هر چیز بر کارایی مغز تاثیر سوء می گذارد.
کودکانی که صبحانه نمی خورند تمایل بیشتری به استفاده از خوراکی های کم ارزش مثل شکلات ، پفک و چیپس دارند و مصرف این خوراکی ها موجب از دست رفتن اشتهای آنها برای صرف ناهار و بروز چاقی ظاهری می شود.
دمی بابزرگانی چون استادعطار واستاد سخن سعدی
![]() |
فريدالدين ابو حامد محمد بن ابوبكر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابوري، يكي از شعرا و عارفان نام آور ايران در اواخر قرن ششم و اويل قرن هفتم هجري قمري است. بنا بر آنچه كه تاريخ نويسان گفته اند بعضي از آنها سال ولادت او را 513 و بعضي سال ولادتش را 537 هجري.ق، مي دانند. او در قريه كدكن يا شادياخ كه در آن زمان از توابع شهر نيشابور بوده به دنيا آمد. از دوران كودكي او اطلاعي در دست نيست جز اينكه پدرش در شهر شادياخ به شغل عطاري كه همان دارو فروشي بود مشغول بوده كه بسيار هم در اين كار ماهر بود و بعد از وفات پدر، فريدالدين كار پدر را ادامه مي دهد و به شغل عطاري مشغول مي شود. او در اين هنگام نيز طبابت مي كرده و اطلاعي در دست نمي باشد كه نزد چه كسي طبابت را فرا گرفته، او به شغل عطاري و طبابت مشغول بوده تا زماني كه آن انقلاب روحي در وي به وجود آمد و در اين مورد داستانهاي مختلفي بيان شده كه معروفترين آن اين است كه:
"روزي عطار در دكان خود مشغول به معامله بود كه درويشي به آنجا رسيد و چند بار با گفتن جمله چيزي براي خدا بدهيد از عطار كمك خواست ولي او به درويش چيزي نداد. درويش به او گفت: اي خواجه تو چگونه مي خواهي از دنيا بروي؟ عطار گفت: همانگونه كه تو از دنيا مي روي. درويش گفت: تو مانند من مي تواني بميري؟ عطار گفت: بله، درويش كاسه چوبي خود را زير سر نهاد و با گفتن كلمه الله از دنيا برفت. عطار چون اين را ديد شديداً متغير شد و از دكان خارج شد و راه زندگي خود را براي هميشه تغيير داد."
او بعد از مشاهده حال درويش دست از كسب و كار كشيد و به خدمت شيخ الشيوخ عارف ركن الدين اكاف رفت كه در آن زمان عارف معروفي بود و به دست او توبه كرد و به رياضت و مجاهدت با نفس مشغول شد و چند سال در خدمت اين عارف بود. عطار سپس قسمتي از عمر خود را به رسم سالكان طريقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراءالنهر به مسافرت پرداخت و در اين سفرها بسياري از مشايخ و بزرگان زمان خود را زيارت كرد و در همين سفرها بود كه به خدمت مجدالدين بغدادي رسيد. گفته شده در هنگامي كه شيخ به سن پيري رسيده بود بهاءالدين محمد پدر جلال الدين بلخي با پسر خود به عراق سفر مي كرد كه در مسير خود به نيشابور رسيد و توانست به زيارت شيخ عطار برود، شيخ نسخه اي از اسرار نامه خود را به جلال الدين كه در آن زمان كودكي خردسال بود داد. عطار مردي پر كار و فعال بوده چه در آن زمان كه به شغل عطاري و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پيري خود كه به گوشه گيري از خلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است. در مورد وفات او نيز گفته هاي مختلفي بيان شده و برخي از تاريخ نويسان سال وفات او را 627 هجري .ق، دانسته اند و برخي ديگر سال وفات او را 632 و 616 دانسته اند ولي بنا بر تحقيقاتي كه انجام گرفته بيشتر محققان سال وفات او را 627 هجري .ق دانسته اند و در مورد چگونگي مرگ او نيز گفته شده كه او در هنگام يورش مغولان به شهر نيشابور توسط يك سرباز مغول به شهادت رسيده كه شيخ بهاءالدين در كتاب معروف خود كشكول اين واقعه را چنين تعريف مي كند كه وقتي لشكر تاتار به نيشابور رسيد اهالي نيشابور را قتل عام كردند و ضربت شمشيري توسط يكي از مغولان بر دوش شيخ خورد كه شيخ با همان ضربت از دنيا رفت و نقل كرده اند كه چون خون از زخمش جاري شد شيخ بزرگ دانست كه مرگش نزديك است. با خون خود بر ديوار اين رباعي را نوشت:
در كوي تو رسم سرفرازي اين است مستان تو را كمينه بازي اين است
با اين همه رتبه هيچ نتوانم گفت شايد كه تو را بنده نوازي اين است
مقبره شيخ عطار در نزديكي شهر نيشابور قرار دارد و چون در عهد تيموريان مقبره او خراب شده بود به فرمان امير عليشير نوايي وزير سلطان حسين بايقرا مرمت و تعمير شد.
دمی با استادسخن سعدی شیرازی علیه الرحمه
| تولد | ۵۸۵ یا حدود ۶۰۶ شیراز، ایران. |
| مرگ | ۶۹۱ هجری قمری شیراز، ایران. |
| زمینه فعالیت | شاعر و نویسنده |
| گفتاورد | |
سخن دیگران نسبت به سعدی
- مجد همگر: از سعدی مشهور سخن شعر روان جوی / کاو کعبه فضل است و دلش چشمه زمزم
- همام تبریزی در ستایش سعدی: همام راسخن دلفریب و شیرین است / ولی چه سود که بیچاره نیست شیرازی
- سیفالدین فرغانی معاصر سعدی، خطاب به وی:
نمیدانم که چون باشد به معدن زر فرستادن / به دریا قطره آوردن به کان گوهر فرستادن
چو بلبل در فراق گل از این اندیشه خاموشم / که بانگ زاغ چون شاید به خنیاگر فرستادن
حدیث شعر من گفتن کنار طبع چون آبت / به آتشگاه زرتشت است خاکستر فرستادن
ضمیرت جام جمشید است و در وی نوش جانپرور / برٍ ِاو جرعهای نتوان از این ساغر فرستادن
تو کشورگیر آفاقی و شعر تو تو را لشکر / چه خوش باشد چنین لشگر به هر کشور فرستادن
- امام خمینی : شاعر اگر سعدی شیرازی است / بافتههای من و تو بازی است
- دکتر عبدالحسین زرینکوب:سعدی معانی لطیف تازه را در عبارات آسان بیان میکند و از تعقید و تکلف برکنار میماند.بعید نیست اگر بگوییم این بیت را در وصف خود سرودهاست:
صبر بسیار بباید پدر پیر جهان را، که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
- محمدعلی فروغی دربارهٔ سعدی مینویسد «اهل ذوق اِعجاب میکنند که سعدی هفتصد سال پیش به زبان امروزی ما سخن گفتهاست ولی حق این است که [...] ما پس از هفتصد سال به زبانی که از سعدی آموختهایم سخن میگوییم».
- ضیاء موحد دربارهٔ وی مینویسد «زبان فارسی پس از فردوسی به هیچ شاعری بهاندازهٔ سعدی مدیون نیست».
زبان سعدی به «سهل ممتنع» معروف شدهاست، از آنجا که به نظر میرسد نوشتههایش از طرفی بسیار آساناند و از طرفی دیگر گفتن یا ساختن شعرهای مشابه آنها ناممکن.
- گارسن دوتاسی : سعدی تنها نویسنده ایرانی است که نزد توده مردم اروپا شهرت دارد
- باربیه دومنار : در آثار سعدی لطف طبع هوراس، سهولت بیان اوید، قریحهی بذلهگوی رابله و سادگی لافتونن را میتوان یافت
- سر ادوین آرنولد : باری دگر همراه من آی، از آن آسمان گرفته،
تا گوش بر نغمهی خوشآهنگ و سحرآسای سعدی گذاریم،
بلبلی هزاردستان، که، از دل گلستان خویش، به پارسی هر دم نوایی دیگر ساز خواهد کرد..
معانی عشق از دیدگاه قرآن واندیشمندان
عشق" به معنای محبت شدید و علاقه خاص است. در قرآن کلمه عشق به صراحت نیامده، امّا از مفاهیم دیگری که معنای عشق را می رساند، نام برده شده است: "بعضی از مردم معبود هایی غیر از خداوند، برای خود انتخاب می کنند و آن ها را چون خدا دوست می دارند، امّا آن ها که ایمان دارند، عشقشان به خدا (از مشرکان نسبت به معبودهاشان) شدید تر است".[بقره (2) آیه 165]
در این آیه شریفه، شدت حبّ و علاقمندی به عشق تفسیر شده است.
در روایات و احادیث، از "عشق" نام برده شده است.
پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: "با فضیلت ترین مردم کسی است که عاشق عبادت است و با عشق عبادت کند".[بحارالانوار، ج 67، ص 253، حدیث 10]
علاّمه مجلسی بعد از ذکر حدیث می فرماید: عشق به معنای زیاده روی در دوست داشتن و محبت است. گاهی خیال می شود عشق، مخصوص علاقه داشتن به امور باطل است، به همین جهت در علاقه به خدا به کار نمی رود، اما این حدیث بر خلاف پندار مزبور است؟ آن چه در مورد مذمت و سرزنش است، عشق جسمانی، حیوانی و شهوانی است و آن چه مورد مدح و ستایش قرار گرفته، عشق روحانی و انسانی می باشد. عشق نوع اوّل به مجرّد وصال و رسیدن به آن، فانی شده و از بین می رود و عشق از نوع دوم تا ابد باقی و پایدار است.[بحارالانوار، ج 67، ص 254]
درباره رابطه عقل و عشق نیز باید گفت که وادی عقل با فضای عشق متفاوت است؛ در این باره سه نکته قابل ذکر است:
۱. عقل فقط راهنما است؛ مولا علی(ع) میفرمایند: «عقل هدایت بخش و نجات دهنده است...»، (میزان الحکمه، ج 6، ص 397، ر 13022، مکتب الاعلام الاسلامی، چ اوّل، سال 1362). و نیزمیفرمایند: العقل یصلح الرویة ؛ عقل رویه و منش را اصلاح میکند (همان، ص 396، ر 13019).
۲. عقل عشق آفرین است؛ امام علی(ع) میفرمایند: العقل رقی الی اعلی علیین ؛ عقل باعث ترقی انسان به اعلی علیین میباشد (همان، ر13016). وقتی انسان عقل خود را به کار گیرد، راه را از چاه میشناسد؛ سلوک سعادت را از سقوط شقاوت باز مییابد؛ خانه جانان را از کاشانه شیطان جدا میسازد و حتی عشق حقیقی را از عشق مجازی متمایز میکند. انسان در پرتو عقل، راه اعلی علیین را میجوید و لذّت تشخیص و ترسیم چنین راهی، کام تشنه را برای وصول به گوارایی آب تحریک میکند و با تکرار تصور ضرورت پیمودن راه عشق، دل را با خود همراه میسازد. از این رو میگوییم: عقل عشق آفرین است.
۳. مرکب وصول و معرفت قلبی عشق است نه عقل؛ عقل چون پلیس، فقط راهنمای خوبی است و گرنه هرگز پای پیمودن راه وصال را ندارد. وقتی با جرقههای راه بخش عقل، عشق در دل زبانه کشید؛ دل عاشق گامهای نخستین راه معرفت را بر میدارد و کم کم به حالاتی بلند میرسد که از عقل نشانی نمیماند.
جناب عشق را در گه بسی بالاتر از عقل است کسی آن آستان بوسد که جان در آستین دارد ( حافظ)
در آن حالات بلند، عقل محو میشود؛ گرچه آن حالات بعد از سالها ریاضت، لحظاتی بیش نیست. پس عقل در دو مرحله اوّل، نه تنها زایل کننده عشق نیست؛ بلکه میتواند راه عشق حقیقی را بنمایاند و در مرحله سوم هم در بعضی از حالات بلند عرفانی و عشق حقیقی،اصلاً جایی برای عقل و توجّه به آن نمیماند. به لحاظ این مرتبه بالا، میتوان گفت: عقل خود حجاب عشق است.
به عبارت دیگر عقل و عشق را اگر به خوبی بشناسیم با هم تقابل ندارند . عقل انسان را تا مرحله ای راهنمایی می کند و برای سیربالاتر باید از نردبان عشق بهره گرفت . در عین حال عقل می تواند مراقبت کند که انسان در مسیر عشق به بیراهه نیفتد.
پس می تواند در کمال انسان با هم مشارکت داشته باشند ، بی آنکه یکی را بگیریم و دیگری را طرد کنیم.
یوگای صورت

صورت شما در طول روز به شدت کار می کند. شما به کمک عضلات صورت به جهات مختلف نگاه می کنید، صحبت می کنید، غذا می جوید، می خندید، اخم می کنید و شکلک در می آورید...
صورت شما همچنین در معرض آسیب های عوامل محیطی، مثل نور خورشید، باد، کرم ها و لوازم آرایشی مختلف است. در صورت شما تقریباً ۱۶ عضله، تعداد زیادی استخوان و عروق خونی وجود دارد که به شما کمک می کند که کلیه این حرکات را با صورت خود انجام دهید.
یوگای صورت به شما کمک می کند که بتوانید عضلات صورت خود را تقویت و همچنین خستگی روزمره را در آن برطرف کنید:۱) جای آرامی پیدا کنید.
در حالی که چشمان خود را بسته اید روی زمین بنشینید. سعی کنید ستون فقرات شما کاملاً صاف باشد. روی تنفس خود تمرکز کنید و دم و بازدم های عمیق انجام دهید. کف دو دست خود را آنقدر به هم بمالید تا گرم شود و سپس آن را روی چشمان خود بگذارید. این کار را چند بار تکرار کنید. این عمل باعث آرامش اعصاب چشمی، پلک و نواحی اطراف چشم می شود.
۲) انگشت دوم و سوم هر دو دست خود را روی ناحیه پیشانی قرار دهید و از ناحیه ابرو تا گیجگاه را به صورت دایره وار و بسیار آرام ماساژ دهید. این نواحی معمولاً قسمت هایی است که در اثر استرس روزمره دچار درد می شود. بعد از آن، ماساژ را از ناحیه گیجگاه به سمت عضلات فک و سپس به سمت گونه ادامه دهید. این حرکات را چند بار تکرار کنید.
یا اباصالح (عج)



عصر این جمعه دلگیر
وجود تو کنار دل هر بیدل آشفته شود حس،
تو کجایی گل نرگس؟
به خدا آه نفس های غریب تو که آغشته به حزنی است زجنس غم و ماتم،
زده آتش به دل عالم و آدم
مگر این روز و شب رنگ شفق یافته در سوگ کدامین غم عظمی به تنت رخت عزا کرده ای؟ ای عشق مجسم!
که به جای نم شبنم
بچکد خون جگر دم به دم از عمق نگاهت.
نکند باز شده ماه محرم
که چنین می زند آتش به دل فاطمه آهت
به فدای نخ آن شال سیاهت
به فدای رخت ای ماه!
بیا صاحب این بیرق و این پرچم و این مجلس و این روضه و این بزم توئی،
آجرک الله!
عزیز دو جهان یوسف در چاه،دلم سوخته از آه نفس های غریبت
دل من بال کبوتر شده خاکستر پرپرشده،
همراه نسیم سحری روی پر فطرس معراج
نفس گشته هوایی و سپس رفته به اقلیم رهایی،
به همان صحن و سرایی که شما زائر آنی
و خلاصه شود آیا که مرا نیز به همراه خودت
زیر رکابت ببری تا بشوم کرب و بلایی،
به خدا در هوس دیدن شش گوشه دلم تاب ندارد،
نگهم خواب ندارد،
قلمم گوشه دفتر غزل ناب ندارد،
شب من روزن مهتاب ندارد،
همه گویند به انگشت اشاره مگر این عاشق بیچارۀ دلدادۀ دلسوخته ارباب ندارد…
تو کجایی؟ تو کجایی شده ام باز هوایی، شده ام باز هوایی…
موادمغذی برای شادابی وویتامینه پوست
چه مواد غذایی برای سلامت و شادابی پوست بهتر است؟
ثابت شده است که رژیم متعادل بهترین روش برای حفظ سلامت پوست می باشد.
غذاهای مفید و سالم را در برنامه غذایی تان وارد نمایید، از قبیل:
چای سبز
چای سبز غنی از آنتی اکــسیدان می باشد و از التهاب و تورم پوست می کاهد. همچنین غشا(پوسته) سلول ها را در برابر عوامل خطرآفرین حفظ می کند. ثابت شده است که مصرف کنندگان چای سبز، جلوی تخریب پوست به وسیله اشعه ی ماورای بنفش و سوختگی و به دنبال آن سرطان پوست را می گیرند.
گذشته از آنتی اکــسیدان، چای سبز دارای پلی فنول می باشد که به عنوان منبع جوانی و شادابی شناخته شده است. دیگر محتویات این چای عبارت است از: ویتامین های C، D ، K و B2 و همچنین کلسیم، روی، منیزیم و آهن.
ماهی سالمون، گردو و دانه ها
این غذاها دارای اسیدهای چرب مفید زیادی هستند که به عنوان کلیدی برای سلامتی و شادابی پوست می باشند.
این گروه به جز اسیدهای چرب( مانند: امگا 3 و امگا 6 ) دارای پروتئین، پتاسیم، سلنیوم و ویتامین B12 نیز می باشند.
اسیدهای چرب مسئول حفظ سلامتی می باشند. آن ها نه تنها مواد مضر را از بدن دور می کنند، بلکه مواد مغذی را به درون بدن راه می دهند.
اسیدهای چرب، سوراخ های روی پوست را کم می کنند و به این وسیله به بهبودی پوست کمک می کنند، از عوامل به وجود آورنده التهاب و تورم پوست می کاهند، جلوی خشکی پوست را می گیرند، به نگهداری آب در سلول کمک می کنند وهمچنین قابلیت ارتجاع پوست را زیاد می کنند.
توت فرنگی یا زغال اخته
دارای مقدار زیادی آنتی اکــسیدان، فیبرهای محلول و نامحلول، منگنز، ویتامین های E ، C و B2 می باشند. به همین خاطر موجب خنثی کردن آسیب های DNA می شود و از تخریب سلول ها جلوگیری می کند.
هویج
همان طور که می دانیم هویج دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد و برای سلامت، رشد و نگهداری پوست لازم می باشد. کمبود این ویتامین موجب خشکی پوست می شود. این ماده غذایی دارای آنتی اکــسیدان، منبع غنی فیبر، پتاسیم، بیوتین، ویتامین های K ، C ،B1 و B6 نیز می باشد.
آب سالم
نوشیدن مقدار زیادی آب به شادابی و تمیز شدن پوست کمک می کند.
آب برای آبدار شدن سلول ها و دفع مواد سمی و تامین مواد مغذی در پوست، نقش مهمی را ایفا می کند.
شمایی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، از خوردن شکر، آرد سفید، چربی های اشباع و غذاهای سرخ شده جدا اجتناب کنید، زیرا این غذاها، روغن و باکتری را بر روی پوست شما به جای می گذارند و در نتیجه جوش و دیگر بیماری های پوستی در بدنتان ظاهر می شوند.
آب انار
دیواره عروق خونی را محکم می کند. همان طور که می دانیم این عروق حامل مواد مغذی پوست نیز می باشند.
همچنین نوشیدن آب انار باعث جلوگیری از دانه های قرمز در روی پوست می شود.
کربوهیدرات پیچیده
بهتر است به جای کربوهیدرات های ساده از قبیل: نان سفید و بدون سبوس و شکر، از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان های سبوس دار و غلات استفاده کنیم. زیرا این ها نه تنها دارای آنتی اکــسیدان می باشند، بلکه به خاطر وجود فیبر و ویتامین های گروه B، منبع مفیدی برای سلامت و جوانی و رشد سلول های جدید و جلوگیری از چین و چروک پوست نیز می باشند.
به طور کلی 35 گرم فیبر در روز برای سلامتی و شادابی پوست لازم است.
غذاهایی که اندیس گلایسمیک آن ها پایین است، بیماری های پوستی را کم می کنند.
روغن های گیاهی
دارای اسید لینولئیک می باشند که از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کنند. این اسید در روغن آفتاب گردان، کانولا و زیتون یافت می شود.
پوست میوه ها
پوست میوه ها را جدا نکنید، بلکه میوه را با پوست بخورید. پوست میوه به افزایش قابلیت ارتجاع پوست کمک می کند.
لبنیات کم چرب
یکی از مهم ترین ترکیبات پوست سالم، ویتامین A می باشد. محققان به این نتیجه رسیده اند که سلامتی سلول های پوست به مصرف غذاهایی که دارای ویتامین A هستند، بستگی دارد.
ماست کم چرب، نه تنها دارای ویتامین A می باشد، بلکه دارای یک نوع باکتری زنده است که برای سلامت روده ها بسیار مفید می باشد.
آلو
از آن جایی که آلو دارای بیشترین مقدار آنتی اکــسیدان ها در بین تمام میوه ها می باشد، برای سلامتی و پوست بسیار مفید است.
ویتامینA:
این ویتامین از تأثیر اشعه ی فرابنفش بر پوست بدن جلوگیری می كند. منابع خوب ویتامین A شامل سبزی ها و میوههای زرد و نارنجی مثل هویج ، کدو حلوایی ، طالبی ، زردآلو ، انبه ، پرتقال و... و همچنین سبزیهای پهن برگ مثل اسفناج و كاهو و نیز تخممرغ و شیر و جگر است.ویتامینC:
به علت خاصیت آنتی اکــسیدانی زیاد خود، از تشكیل رادیكالهای آزاد در سطح پوست جلوگیری کرده، لذا از ایجاد چین و چروك در پوست پیشگیری می كند و پوست را شفافتر می كند.
ویتامین C
ويتامين C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.
ویتامینD:
ویتامینD نیز با جلوگیری از تأثیر اشعه فرابنفش بر روی پوست، باعث شادابی و شفافیت پوست می شود. منابع ویتامینD متفاوتاند. شیر و ماهیهای روغنی منابع خوب آناند.
ویتامین D بیشتر در مواد غذایی حیوانی است. روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است . ویتامین D به میزان های متفاوت در کره ، زرده تخم مرغ ، خامه و جگر موجود است .
ولی روزانه 20 دقیقه پیادهروی در آفتاب با رعایت نكات ایمنی لازم، مثل استفاده از كرمهای ضد آفتاب، می تواند نیاز روزانه ی بدن را به ویتامینD تامین كند.
ویتامینE:
ویتامینE نیز مثل ویتامینC، چون یك آنتی اكسیدان مهم است، از تشكیل رادیكالهای آزاد در سطح پوست جلوگیری می كند و جلوی چین و چروك شدن پوست و پیری زودرس را می گیرد.
بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل : سبزیهای پهن برگ مثل اسفناج و كاهو ، آجیل ، مارگارین و روغن های گیاهی مثل: روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون است.
منبع:تبيان
10اشتباهی که به مغزآسیب میرساند
ده اشتباهی که به مغز آسيب میرساند
1.نخوردن صبحانه
كسانی كه صبحانه نمیخورند قند خونشان به سطح پائینتری افت میكند. این امر باعث تامین نامناسب مواد غذائی برای مغز و در نتیجه افت فعالیت مغزی میشود.
2. پرخوری
این امر باعث تصلب شرائین (سختی دیواره رگهای) مغز شده و منجر به كاهش قدرت ذهنی میشود.
3- دخانیات
این امر باعث كوچك شدن چند برابری مغز و منجر به آلزایمر میشود.
4. استفاده زیاد قند و شكر
استفاده زیاد قند و شكر جذب پروتئین و مواد غذائی را متوقف میكند و منجر به سوء تغذیه و احتمالا اختلال در رشد مغزی خواهد شد
5. آلودگی هوا
مغز بزرگترین مصرف كننده اكسیژن در بدن ماست. دمیدن هوای آلوده باعث كاهش اكسیژن تامینی مغز شده و منجر به كاهش كارآیی مغز میشود.
6. كمبود خواب
خواب به مغزمان اجازه استراحت میدهد. دوره طولانی كاهش خواب منجر به شتاب گیری مرگ سلولهای مغزی خواهد شد.
7. پوشاندن سر به هنگام خواب
خوابیدن با سر پوشیده باعث افزایش تجمع دی اكسید كربن و كاهش تجمع اكسیژن شده و منجر به تأثیرات مخرب مغزی خواهد شد.
8.كار كشیدن از مغزتان در هنگام بیماری
كار سخت یا مطالعه در زمان بیماری ممكن است منجر به كاهش كارآئی مغز و در نتیجه صدمه مغزی شود
9.كاهش افكار مثبت
فكر كردن بهترین راه برای تمرین دادن به مغزمان است. كاهش افكار مثبت مغزی ممكن است باعث كوچك شدن مغز شود.
10.كم حرفی
لحظاتی با باب الحوائج آقا ابالفضل (ع)
نکته ای به یاد علامه امینی(ره)
ارادت به حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام
مرحوم علامه تهراني در کتاب معاد شناسي خود مي نويسد:
از شخص موثقي شنيدم که مي گفت:
روزي يکي از معممين براي عيادت مرحوم علامه اميني در منزل موقت ايشان که در منطقه پيچ شميران تهران بود رفته بود.
علامه اميني ( ره) سخت مريض و به پشت خوابيده بودند.
آن شخص ضمن احوالپرسي و صحبت از آقا سؤال کرده بود:
اگر انسان به حضرت عباس عليه السلام علاقه و محبت نداشته باشد به ايمان او صدمه مي خورد؟
علامه متغير شده و با آن حال نقاهت نشستند و گفتند:
به حضرت ابوالفضل عليه السلام که سهل است. اگر به بند کفش من که نوکري از نوکران حضرت ابوالفضلم علاقه و محبت نداشته باشد از اين جهت که نوکرم ، والله به رو در آتش خواهد افتاد!
ذکرروزهای هفته وچندتاازفوایددعابرای فرج آقا(عجل)
ذکرروزشنبه(یارب العالمین)---ذکرروزیکشنبه(یاذالاجلال والاکرام)
ذکرروزدوشنبه(یاقاضی الحاجات)----ذکرروسه شنبه(یاارحم الراحمین)
ذکرروزچهارشنبه(یاحی یاقیوم)-ذکرروزپنج شنبه(لااله الاالله الملک الحق
المبین)---ذکرروزجمعه(اللهم صل علی محمدوآل محمدوعجل فرجهم)
|
|
1- ولي عصر عجّل الله تعالى فرجه الشريف:بسيار دعا كنيد براى تعجيل فرج كه فرج شما در ان است. |
استغفارواهمیت آن

اسعدالله ایامکم یا صاحب الزمان(ع)
الهم عجل الولیک الفرج ![]()
استغفار
اهمیت استغفار در زندگی انسان
امام حسین : من کثرت دعا و استغفار را دوست دارم
استغفار از یک جهت مهم تر از دعا است ، خداوند در قرآن کریم دو شرط برای عذاب نکردن قوم میفرمایند ، ای پیغمبر تا تو در این قوم هستی و همچنین تا این قوم استغعفار می کنند من آنها را عذاب نمی کنم . اللهم اغفر لی الذنوب التی لا أعرف ، خدایا استغفار می کنم و گناهانی را که من نمی شناسم ببخش . آغاز برگشت از مشکلات به سوی خدا استغفار است . بعد از نماز صبح مستحب است هفتاد بار استغفار شود . در نماز شب خیلی سفارش شده برای استغفار . بعد از نماز عصر سفارش شده هفتاد بار استغفار کنیم . این پوسته استغفار است ولی هسته آن این است که قلبا از معاصی و ظلم هایی که به خود و دیگران کرده ایم برگردیم . پیامبر فرمودند الا أخبرکم بدائکم و دوائکم ؛ الا إن دائکم الذنوب و دوائکم الاستغفار . آیا شما را خبر کنم به درد و مرض شما و دوای مرضهای شما ؟ مرض شما گناه شما است و دوای مرضهای شما استغفار است . استغفار رزق را زیاد میکند . خدایا بیامرز گناهانی را که ما را به سقم مبتلا می کند . مهمترین علت نیامدن اشک چشم گناه است و حرام خواری ، از جمله حرام خواری های ناشناس و وحشتناک ما غیبت است که گوشت برادر دینی خود را بخوریم . استغفار محو می کند سنگینی گناه ها را خدا رحمت کند مرحوم شیخ رجبعلی خیاط که خداوند به ایشان یک بینشی داده بودند که ریشه بیماریها را تشخیص می دادند ، مرحوم کربلایی احمد (رند عالم سوز) می فرمودند : یکی آمده بود خدمت شیخ و گفته بود مدت زیادی است که این پاهای من درد می کند ، مرحوم شیخ یک نگاهی به پای او کرده بودند و سرشان را زیر انداخته بودند و بعد فرموده بود : پدر شما از دست شما ناراحت است و این درد ریشه از آنجا دارد . آن شخص رفته بود نزد پدر و گفته بود پدر شما از دست من ناراحت هستی؟ گفته بود بله ، یک روز مهمان آمده بود و تو پای خود را در مقابل مهمانها جلوی من دراز کردی ؟ و من خیلی ناراحت شدم که چرا پسرم ادب نگه نمی دارد . جزاء وفاقا ...
همه مشکلات ما ریشه در تعطیل کردن سنت های خدا دارد . و حالا این استغفار محو می کند سنگینی گناهان را .
سخنان استاد گرانقدر معمار منتظرین
نقش املاح وویتامین های موثردرتقویت حافظه
یک برنامه غذایی کامل که قادر به تقویت اعمال مغزی و سلامتی کلی است، در مرحله اول ارائه شد.اما بهترین برنامههای غذایی در صورتی نتیجه بخش خواهند بودکه با قاطعیت و پشتکار دنبال شوند. 
بیش از 70 درصد مواد غذایی مورد مصرف مواد غیر طبیعی است . همانطور که در مرحله اول نیز توضیح داده شده است ، غذاهای به عمل آمده فاقد فیبر(الیاف) هستند .چربیها و روغن تأمینکنندة سلامتی بدن در این گونه غذاها با حرارت و یا اضافه کردن مواد شیمیایی صدمه دیدهاند و موجب تشکیل رادیکالهای آزاد و اسیدهای چربی مضر شدهاند ، و در نتیجه میزان ویتامین و املاح معدنی غذاهای به عمل آمده به حداقل ممکن کاهش مییابد. حتی اگر شما از معدود کسانی باشید که از رژیم غذایی درستی پیروی میکنند، من به شدت به این نکته اعتقاد دارم که شما نمیتوانید تمامی مواد مغزی مورد نیاز خود را با تبعیت از برنامه غذایی خاصی به تنهایی به دست آورید. محتویات تغذیه کننده غذاهای گیاهی به شدت وابسته به چگونگی خاکی است که محصولات در آن به عمل آمدهاند . خاکِ پارهای از قسمتهای کره زمین فاقد مواد معدنی لازم است و محصولات به دست آمده از اینگونه خاک معمولاً فاقد مواد مورد نیاز بدن است .محصولات کشاورزی هر چه بیشتر در انبارها نگهداری شوند، زوال ارزش غذایی آنها بیشتر خواهد بود . میدانید که دستهای از میوهها و سبزیها _ مثلاً سیب ، سیب زمینی و سایر سبزیهای ریشهای _ میتوانند ماههای متوالی ذخیره شوند. مواد مغذی غذاهای یخزده در داخل آنها متمرکز میشود، اما اینکه آیا این مواد به تدریج نابود میشوند و یا برجا میمانند ، کاملاً بستگی به چگونگی حمل و نقل و ذخیرة آنها دارد.
هر زمان غذای منجمدی که حتی میزان ناچیزی
از آن غیر منجمد شده است، از نو در فریزر قرار داده شود، مقدار دیگری از ارزش غذایی خود را از دست میدهد .
ویتامین ب 1 و ب2 و آهن قویترین تأثیرات را در فعالیتهای ذهنی بازی میکنند . ویتامین سی و میزان روی نیز از عوامل تعیین کننده مؤثر در اعمال مغزی محسوب میشوند.
اگر مایل به کاهش سرعت روند سالخوردگی هستید، بیایید یک یک این مواد را مورد مطالعه قرار داده ،نقش آنها را در فعالیتهای مغزی بررسی کنیم .
ویتامینهای ب_کمپلکس
ویتامینهای ب_کمپلکس از جمله مهمترین مواد مغذی در جهت تقویت فعالیتهای ذهنی مطلوب میباشند.
گروههای مختلف ویتامین ب ، در اعمال ذهنی به گونهای مستقل دخیل هستند. استفاده از این نوع مواد تکمیلی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اغلب افراد در حد متوسطی دچار این کاستی هستند . بهتر است از انواع ویتامینهای ب در کنار یکدیگر استفاده کنید.
کولین 
این ماده در تشکیل غشای سلولی و ناقلان عصبی و در نتیجه در یادگیری و تقویت حافظه بسیار مؤثر است . کولین به ویژه برای تقویت مغز بسیار اهمیت دارد.
میزان مصرف : 435 میلی گرم از این ماده در هر روز برای افراد عادی ، 450 میلی گرم برای زنهای باردار و 550 میلی گرم برای مادران شیرده توصیه میشود.
اسید فولیک
مواد جایگزین اسید فولیک برای زنها و مردها در هر سنی ضروری است. کمبود اسید فولیک با تحریک پذیری ، پارانویا، و زوال حافظه در رابطه است .
میزان مصرف: 400 میکروگرم مصرف روزانه اسید فولیک . فولیت ، اسید فولیکی که در مواد غذایی یافت می شود، به سختی جذب بدن میشود. بنابراین استفاده از این ویتامینها ضروری است .
ویتامین ب 1 (تیامین)
حضور ویتامین ب 1 برای تولید سه آنزیم مهمی که وظیفه تبدیل گلوکز را به انرژی در مغز به عهده دارند ، ضروری است . این ماده همچنین به انجام پارهای از اعمال مهم ناقلان عصبی استیل کولین میپردازد. کمبود شدید تیامین باعث بروز اختلالی به نام بری بری می شود که یکی از مشخصات آن به هم ریختگی ذهنی است .بنابراین، این ویتامین باعث رشد اعمال ذهنی می شود.
میزان مصرف: روزانه 50 میلی گرم ویتامین ب3 (نیاسین) 
ویتامین ب 3 برای تولید انرژی ضروری است و مصرف درمانی مهم آن در جهت کاهش کلسترول است . در مغز ، نیاسین هم در غشای سلولهای عصبی و هم داخل سلولهای مغزی قرار دارد؛ جاییکه در سوخت و ساز بدن و تأمین اکسیژن نقش بهسزایی دارد.
کمبود ویتامین ب3 موجب زوال حافظه کوتاه مدت ، احساس خستگی، افسردگی و اختلال مشاعر میشود. ویتامین ب 3 در اختلالات ذهنی از جمله بیماری شیزوفرنی کاربرد درمانی داشته است .
میزان مصرف : روزانه 100 میلی گرم ویتامین ب3 .
ویتامین ب5 (اسید پانتوتنیک )
ویتامین ب5 نیز برای تولید انرژی ضروری است و همچنین یکی از ترکیبات هورمونهای آدرنال و سلولهای قرمز خون است. مهمترین نقش ویتامین ب5 در ترکیب ناقلان استیل کولینی به چشم میخورد که در چگونگی حافظه و یادگیری بسیار مؤثرند .
میزان مصرف: روزانه 50 میلی گرم . 
ویتامین ب 6 (پایریدوکسین)
ویتامین ب 6 ،که با نام پایروکسین نیز شناخته شده است , جهت تولید دستهای از انتقال دهندگان مغزی_ سروتونین و یا دوپامین ضروری است . ثابت شده است که این ویتامین موجب تقویت حافظه و اعمال ذهنی در افراد سالخورده میشود و کمبود این ویتامین در امتیازات ناچیزی که موضوع مورد آزمایش در زمینه اعمال ذهنی کسب میکند، به نمایش در میآید کمبود ویتامین ب 6 در افراد سالخورده شایع است .
میزان مصرف : روزانه 75 میلی گرم ویتامین ب 12 (کوبالامین)
ویتامین ب 12 یا کوبالامین، مهمترین نوع از این دسته ویتامینهاست که در فعالیتهای ذهنی به گونهای عمیق و گسترده مؤثر واقع میشود . 
ما حتی اگر میزان کافی از این ویتامین را از طریق خوردن گوشت قرمز، ماهی ، تخم مرغ و پنیر به دست آوریم ، ازدیاد سن معمولاً میزان جذب این ویتامین را کاهش میدهد . این امر به دلیل کمبود تولید اسیدهای معده و همچنین مادهای به نام فاکتور ماده درونی در سالخوردگی است که هر دو برای جذب ویتامین ب12 ضروری هستند .
کمبود بیش از اندازه این ویتامین به نوعی از کم خونی بسیار شدید منجر میشود که به اعصاب آسیب میرساند.کمبود ویتامین ب 12 با تزریق 1000 میکروگرم از این ویتامین قابل درمان است.
مقدار مصرف : من در ابتدا ، تزریق 1000 میکروگرم ویتامین ب12 را دوباردر هفته به مدت یک ماه تجویز میکنم تا ذخیره معقول در کبد فراهم آید. پس از آن ، تزریقات را دوبار در ماه تقلیل میدهم . من به همه بیماران خود توصیه میکنم _حتی آنهایی که علائمی را در خود نمییابند_ این تزریقات را در حول و حوش شصت سالگی شروع کنند. ویتامین ب 12 نه تنها حافظه را تقویت میکند ، بلکه در بهینه سازی خلق و خو نیز مؤثر است. آن دسته از افرادی که از تزریق اجتناب می کنند، 1000 میکروگرم ب 12 به شکل زیر زبانی توصیه میشود . در هر حال ، در موارد جدی زوال حافظه، من تزریقات را تجویز میکنم .
در افراد جوانتر و سالمتر، توصیه من مصرف روزانه 1000 میکروگرم ویتامین ب 12 است .
آموزش خوددرمانی ونیروهای ذهنی
.jpg)
بيماريهاي خود را در درمانگاه ذهنتان معالجه کنيد
برخي افکار و احساسات ، همچون ترس،استرس ، و نگراني تاثير منفي شديدي بر بدن مي گذارند و منجر به بيماريهاي روحي و جسمي مي شوند ولي در مقابل افکار و احساسات مثبت مثل احساس شادي ، لذت و آرامش فکر يا تجسم يک مکان دلپذير تاثيرشان بر بدن مثبت است.
آيا شما تاحال از گشيدن يک نفس عميق يا بوييدن يک دسته گل احساس لذت کرده ايد؟ آيا شما جزء گروهي هستيد که بر مشگلات لبخند زده و با آرامش خاطر به حل موانع زندگي مي پردازيد يا جزء گروهي هستيد که با هر مشگلي گره بر ابروان انداخته و خشمگين و عصباني مي شوند .
حدود پنجاه سال پيش پزشگان پي بردند که نگراني ، ناراحتي ، خشم و عصبانيت باعث بيماريهاي جسماني بلاخص زخم معده مي شود و همچنين استرس با افزايش گلبولهاي سفيد خون ارتباط مستقيم دارد . تقريباّ مي توان گفت در پشت هر گونه ناراحتي جسماني نوعي از هيجانات و احساسات استرس آور نهفته است ، اگر بهتر بگويم ، بيماري نتيجهً عدم تعادل است و عدم تعادل نتيجه افکار و اعمالي است که به روش نادرست در زيستن و سرانجام بيماري منجر مي شود بدين ترتيب مي توان با ايجاد تعادل مجدد عامل ناهماهنگي ( بيماري) را از بين برد.
افکار ذهني انسان قادر است انسان را بيمار کند يا بسوي زندگي بدور از بيماري سوق دهد ، اگر شما وقتي که در اوج خشم و ناراحتي هستيد ، چند لحظه دراز کشيده و چند نفس عميق بکشيد و عضلات بدنتان را شل «ريلاکس» کنيد خواهيد ديد که خشم وناراحتي جايش را به آرامش و راحتي خواهد داد. شما با غلبه بر افکار منفي و ناراحت کننده و جايگزيني افکار مثبت خواهيد توانست جلو اکثر بيماريهاي جسماني و رواني را سد کنيد و اگر دچار مرضي هستيد با بهره گيري از روشهاي درمان ذهني بر ناراحتيتان غلبه کنيد ، ما در ذيل روشي را براي درمان بيماريهاي روحي و جسمي به شما عزيزان ارائه مي کنيم که مطمئناً ثمربخش خواهد بود.آموزش کاربردي خوددرماني بوسيله نيروي ذهن
راحت و آرام به پشت دراز بکشيد يا در يک صندلي راحتي بنشينيد و عضلات بدن خود را کاملاً شل و ريلکس کنيد ، به آرامي چشمانتان را بسته و سياهي چشم را به وسط دو ابرو متمرکز کنيد سه بار نفس عميق بکشيد همراه با تنفس احساس آرامش و لذت و نشاط بکنيد در ذهن خود از شماره 100 تا يک «بطور معگوس» بشماريد با هر شماره معکوس بيشتر احساس آرامش و راحتي بکنيد هنگامي که به شماره يک رسيديد نظري به تمام بدنتان بيفکنيد و از شل و راحت بودن بدن احساس رضايت و لذت بکنيد سپس دقايقي به تصورات ذهنتان که بصورت غير ارادي و ناخودآگاهانه در ذهنتان جريان دارد بنگريد و بر آن تمرکز کنيد مثل اينکه به فيلمي نگاه مي کنيد کاملاً بي تفاوت ، فقط نظاره گر باشيد تا ذهنتان آرام گردد و مروري بر تصورات ذهنتان داشته باشيد . سپس عضو بيمار خود را در ذهن مجسم کنيد و در عالم تصور کاملاً واضح و دقيق بر عضو بيمار خود بنگريد ، مثلاً براي درمان بيماريهاي ريوي لکه هاي سياه داخل ريه را بوسيله يک دستمال لطيف و سفيدي به آرامي پاک کنيد که نتيجه اش از بين رفتن سرفه و بيماريهاي ريوي است ، خرد کردن سنگ کليه با دستها اين بيماري را برطرف مي کند ، اگر شما اتفاقاً دچار بيماري عفوني در عضوي از بدنتان هستيد ، شروع به تجسم سلولهاي سفيد خون بکنيد و آنها را از تمام نقاط بدن فرا خوانيد و مانند يک لشگر مجهز و قوي سازماندهي کنيد ، وقتي سربازان ارتش بزرگ سلولهاي سفيد گرد آمدند ، آنها را مجهز به سلاح کرده و دستور آماده باش بدهيد و سپس دستور حمله به سمت عضوي که دچار ناراحتي است صادر نماييد به ارتش سلولهاي سفيد که در نظرتان بصورت نيروي فوق العاده قوي و قوايي شگست ناپذير تصور شده اند دستور جنگ با سلولهاي ناسالم را که در خيالتان ضعيف ، لاغر ، سياه و با سلاحي از کار افتاده تجسم شده اند ، بدهيد و تجسم کنيد که سلولهاي سفيد بدنتان بر سلول ناسالم بيماري غلبه کرده ، آنها را از بين برده و لاشه آنها را به بيرون از بدنتان حمل مي کنند . بعد از اتمام درمان خود توسط تجسم و تصور قوي ، با چند نفس عميق خود را کاملاً شاد و غرق در آرامش تصور کرده و با شمارش يک تا ده به آرامي چشمانتان را باز کنيد و به حالت عادي باز گرديد . خواهيد ديد که بيماري شما رو به درمان است .
آداب دعاکردن
از براى «دعا کننده» آداب و شرايط چند است، که بايد مراعات آنها را منظورداشته باشد تا فايده دعا را ببيند.و دعاى او مستجاب گردد.و نورانيت دعا در نفس اوپيدا شود. و از جمله شرايط، در اينجا چند شرط ذکر مىکنيم:اول آنکه: اوقات شريفه را از براى دعاى خود اختيار کند، مثل روز عرفه و ماهرمضان و روز جمعه و وقتسحر و شبهاى قدر و شبهاى جمعه و امثال اينها. دوم آنکه: حالتى را ملاحظه کند که در آن حالت، استجابت دعا وارد شده، مثلحال آمدن باران و عقب نمازهاى واجب و ميان اذان و اقامه و وقت وزيدن بادها و درهنگامى که روزه باشد. سوم آنکه: با طهارت باشد، يعنى: وضو يا غسل داشته باشد. چهارم آنکه: رو به قبله باشد. پنجم آنکه: دستهاى خود را بلند کند به نحوى که زير بغل او نمايان باشد،همچنان که گدايان، دستخود را به جانب اغنيا دراز مىکنند. و از حضرت پيغمبر - صلى الله عليه و آله - مروى است که: «هيچ بندهاى دستخودرا به جانب خداوند جبار دراز نمىکند مگر اينکه خدا شرم مىکند که دست او را تهىبرگرداند تا فضل و رحمتخود را در آن جاى ندهد» . پس چون دستخود را فرود مىآوريد بر سر و روى خود بکشيد. ششم آنکه: آواز خود را پست کند و ميان جهر و اخفات دعا گويد، نه چندانآهسته باشد و نه بسيار بلند. مروى است که: «چون مردمان به خدمتحضرت پيغمبر - صلى الله عليه و آله - آمدند تا به نزديک مدينه رسيدند تکبير گفتند و صداى خود را به تکبير بلند کردند،حضرت فرمود: اى مردمان! آن کسى را که مىخوانيد کر نيست و دور نيستبلکه درپيش گردنهاى شما است» . هفتم آنکه: در دعا کردن، متوجه سجع و قافيه نشود و سخن پردازى نکند، که اينطريقه منافى خضوع و تضرع است. هشتم آنکه: تضرع و زارى کند و با خضوع و خوف و خشيت و هيبتباشد. در اخبار رسيده است که: «چون خدا بنده را دوست دارد او را مبتلا مىسازد تاتضرع و زارى او را بشنود» . نهم آنکه: جزم داشته باشد به اينکه دعاى او اجابت مىشود.و يقين داشته باشد کهرد نخواهد شد. از حضرت امام جعفر صادق - عليه السلام - مروى است که: «چون دعا کنى بايدچنان گمان کنى که حاجت تو بر در ايستاده است و داخل مىشود» . دهم اينکه: اصرار بر دعا کند و الحاح نمايد.و لا اقل سه مرتبه آن را تکرار کند. يازدهم آنکه: قبل از دعا، ذکر خدا کند.و ثنا و ستايش او گويد.و تمجيد و تعظيماو کند.و صلوات بر پيغمبر و آل او فرستد. دوازدهم آنکه: ابتدا اقرار به گناهکارى و عدم سزاوارى خود نمايد. سيزدهم آنکه: توبه کند و از گناهان خود پشيمان شود.و اگر مظلمه بر گردن او باشدادا کند، يا عزم به ادا کردن آن نمايد.و اگر متمکن از اداى آن نباشد توفيق آن را از خداطلبد. چهاردهم آنکه: به تمام همتخود رو به خدا آورد.و از هر چه غير اوست قطعاميد نمايد. پانزدهم آنکه: لباس و مکان و غذاى او از حلال باشد. (و اين نيز از جمله شرايطعمده است) . شانزدهم آنکه: حاجتخود را «بخصوصه» نام برد. هفدهم آنکه: چون دعا کند تخصيص به خود ندهد، بلکه ديگران را در دعاى خودشريک سازد. هيجدهم آنکه: گريه کند. (و اين نيز از شرايط عظيمه و آداب معتمده است) . نوزدهم آنکه: دعا را تاخير نيندازد تا وقتحاجت، بلکه پيش از احتياج دعا کند. همچنان که وارد است که: «در حال نعمت و آسانى با خدا آشنايى کنيد تا در وقتمحنت و دشوارى خدا با شما آشنايى کند» . بيستم آنکه: - همچنان که مذکور شد - در حاجتخود، اعتماد به غير خدا نکند، واميد بجز او نداشته باشد.
برگرفته از کتاب نفيس معراج السعاده
تغذیه درمانی
سرتان درد میکند؟
ماهی بخورید.
ماهی زیاد مصرف کنید. روغن ماهی به پیش گیری از سردرد کمك میکند.
زنجبیل هم با کاهش التهاب و درد عملكرد مشابهی دارد.
تب دارید؟
ماست میل کنید.
قبل از شروع فصل گرده افشانی ماست زیاد مصرف کنید.
همچنین بطور روزانه از عسل محلی منطقه خود میل کنید.
برای جلوگیری از سكته:
چای بنوشید.
با مصرف مرتب چای از رسوب چربی بر روی دیواره شریانها جلوگیری کنید.
(در مورد خودم چای اثر خوبی برای کاهش اشتها داشته و مانع اضافه وزن شده است.... چای سبز برای سیستم ایمنی فوق العاده است)!
بیخوابی دارید؟
عسل بخورید.
از عسل بعنوان داروی مسكن و آرام بخش استفاده کنید.
دچار آسم هستید؟
پیاز بخورید.
مصرف پیاز التهاب نایژكها را از بین میبرد.
(وقتی بچه بودم مادرم بسته پیاز درست میکرد تا روی قفسه سینه ما بگذارد. برای درمان بیمD8ریهای تنفسی خوب بود و کمك میکرد بهتر نفس بكشیم.)
از ورم مفاصل رنج میبرید؟
باز هم ماهی میل کنید.
ماهی قزل آلا، تون، خD8ل مخالی و ساردین از ورم مفاصل جلوگیری میکند.
(ماهی سرشار از روغنهای امگاست که برای سیستم ایمنی فوق العاده است.)
دل بهم خوردگی دارید؟
موز و زنجبیل.
موز به معده ای که اذیت شده کمك میکند.
زنجبیل حالت تهوع صبحگاهی و دل آشوب را درمان میکند.
اگر عفونت مثانه دارید؟
آب قره قاط یا زرشک بنوشید.
آب قره قاط سرشار از اسید میباشد که باکتریهای مضر را کنترل میکند.
دچار پوکی مشكلات استخوان هستید؟
آناناس میل کنید.
شكستگی و پوکی استخوان با کمك منگنز موجود در آناناس قابل پیش گیری است.
از سندرم پیش از قاعدگی رنج میبرید؟
ذرت بوداده میل کنید.
خانمها میتوانند با صرف ذرت بوداده که به کاهش افسردگی، نگرانی و خستگی که از عوارض PMS
می باشد پیش گیری کنند.
دچار مشكلات حافظه شده اید؟
صدف خوراکی بخورید.
صدف با داشتن روی مورد نیاز به بهبود عملكرد مغز کمك میکند.
سرما خوردید؟
سیر بخورید.
سرو کله گرفته را با سیر تمیز کنید. (یادتان باشد که سیر سطح کلسترول را نیز کاهش میدهد)
سرفه میکنید؟
فلفل قرمز !!!
مشابه ماده ای که در شربت سرفه بكار میرود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتیاط مصرف کنید شاید معده شما را تحریك کند.
سرطان سینه؟
گندم، سبوس و کلم مصرف کنید.
این مواد استروژن را در سطوح سالم نگه میدارند.
سرطان ریه؟
سبزیهای سبز تیره و نارنجی رنگ مصرف کنید.
بتا اکروتن نوعی ویتامین A پادزهر مفیدی است که در سبزی=2 0های تیره و نارنجی رنگ یافت میشود .
زخم معده بروز کرده؟
کلم بخورید.
کلم شامل ترکیب7تی است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمك میکند.
اسهال؟
سیب میل کنید.
سیب را با پوست رنده کنید. بگذارید تا قهوه ای شوید و برای درمان این وضعیت میل کنید. ( موز نیز برای این بیماری خوب است)
از شریانهای رسوب گرفته رنج میبرید؟
آووکادو بخورید.
چربی غیر اشباع شده موجود در آوکادو کلسترول را پایین میآورد.
فشار خونتان بالاست؟
کرفس و روغن زیتون میل کنید.
روغن زیتون فشار خون را پایین میآورد.
کرفس نیز شامل ماده ای است که فشار خون را پایین میآورد.
ناهماهنگی قند خون دارید؟
بروکلی و بادام زمینی میل کنید.
کروم موجود در بروکلی و بادام زمینی انسولین و قند خون را تنظیم میکند.
کیوی:
ریز و مقوی. منبع بسیار خوب پتاسیم،منیزیوم، ویتامین E و فیبر. ویتامین C موجود در آن دو برابر پرتقال میباشد.
سیب:
یك سیب در روز پزشك را دور نگه میدارد؟ با اینكه سیب ویتامین C کمی دارد ولی دارای آنتی اکسیدانها وفلاونویدهایی میباشد که با تشدید فعالیت ویتامین C به کاهش خطر سرطان روده بزرگ، حمله قلبی و سكته مغزی کمك میکند
توت فرنگی:
میوه محافظ. توت فرنگی بالاترین قدرت آنتی اکسیدان را در میان میوه ای اصلی دارد که بدن را در برابر سرطان، رادیكالهای آزاد رسوب شده درون رگهای خونی محافظت میکند. (در واقع هر میوه ای از خانواده توت برای شما خوب و مفید اسA. شامل میزان بالای انتی اکسیدان هستند و ما را
جوان نگه میدارند ... آبی بهترین نوع است و کلیه رادیكالهای آزاد را که به بدن هجوم میآورند از بین میبرد.
پرتقال:
شیرین ترین دارو. خوردن 2 الی 4 پرتقال در روز کمك به پیش گیری از سرماخوردگی و کلسترول
پایین میکند و سنگهای کلیه را از بین میبرد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش میدهد.
هندوانه:
هندوانه شامل مواد طبیعی (منابع طبیعی) بهترین تسكین دهنده عطش. شامل 92 % آب و حجم بسیار زیادی از گلوتاA Aیون میباشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. همچنین منبع اصلی لیكوپن - اکسیدان ضد سرطان است. سایر مواد غذایی یافت شده در هندوانه شامل پتاسیم و ویتامین C میباشد که کمك به حفظ سلامت پوست میکند و همچنین پوست ما را در برابر اشعههای خطرناك SPF محافظت مینماید ).
گواوا :
گواوا و پاپایا: بالاترین سطح ویتامین C از نظر فیبر نیز غنی است که به جلوگیری از یبوست کمك میکند.
گوجه فرنگی:
ترفند پیش گیرانه بسیار خوبی برای آقایان است و بیماریهای پروستات را از آنها دور نگه می دارد.

ماهی زیاد مصرف کنید. روغن ماهی به پیش گیری از سردرد کمك میکند.
زنجبیل هم با کاهش التهاب و درد عملكرد مشابهی دارد.
تب دارید؟
ماست میل کنید.
قبل از شروع فصل گرده افشانی ماست زیاد مصرف کنید.
همچنین بطور روزانه از عسل محلی منطقه خود میل کنید.
برای جلوگیری از سكته:
چای بنوشید.
با مصرف مرتب چای از رسوب چربی بر روی دیواره شریانها جلوگیری کنید.
(در مورد خودم چای اثر خوبی برای کاهش اشتها داشته و مانع اضافه وزن شده است.... چای سبز برای سیستم ایمنی فوق العاده است)!
بیخوابی دارید؟
عسل بخورید.
از عسل بعنوان داروی مسكن و آرام بخش استفاده کنید.
دچار آسم هستید؟
پیاز بخورید.
مصرف پیاز التهاب نایژكها را از بین میبرد.
(وقتی بچه بودم مادرم بسته پیاز درست میکرد تا روی قفسه سینه ما بگذارد. برای درمان بیمD8ریهای تنفسی خوب بود و کمك میکرد بهتر نفس بكشیم.)
از ورم مفاصل رنج میبرید؟
باز هم ماهی میل کنید.
ماهی قزل آلا، تون، خD8ل مخالی و ساردین از ورم مفاصل جلوگیری میکند.
(ماهی سرشار از روغنهای امگاست که برای سیستم ایمنی فوق العاده است.)
دل بهم خوردگی دارید؟
موز و زنجبیل.
موز به معده ای که اذیت شده کمك میکند.
زنجبیل حالت تهوع صبحگاهی و دل آشوب را درمان میکند.
آب قره قاط یا زرشک بنوشید.
آب قره قاط سرشار از اسید میباشد که باکتریهای مضر را کنترل میکند.
دچار پوکی مشكلات استخوان هستید؟
آناناس میل کنید.
شكستگی و پوکی استخوان با کمك منگنز موجود در آناناس قابل پیش گیری است.
از سندرم پیش از قاعدگی رنج میبرید؟
ذرت بوداده میل کنید.
خانمها میتوانند با صرف ذرت بوداده که به کاهش افسردگی، نگرانی و خستگی که از عوارض PMS
می باشد پیش گیری کنند.
دچار مشكلات حافظه شده اید؟
صدف خوراکی بخورید.
صدف با داشتن روی مورد نیاز به بهبود عملكرد مغز کمك میکند.
سرما خوردید؟
سیر بخورید.
سرو کله گرفته را با سیر تمیز کنید. (یادتان باشد که سیر سطح کلسترول را نیز کاهش میدهد)
فلفل قرمز !!!
مشابه ماده ای که در شربت سرفه بكار میرود در فلفل قرمز وجود دارد. البته فلفل قرمز را با احتیاط مصرف کنید شاید معده شما را تحریك کند.
سرطان سینه؟
گندم، سبوس و کلم مصرف کنید.
این مواد استروژن را در سطوح سالم نگه میدارند.
سبزیهای سبز تیره و نارنجی رنگ مصرف کنید.
بتا اکروتن نوعی ویتامین A پادزهر مفیدی است که در سبزی=2 0های تیره و نارنجی رنگ یافت میشود .
کلم بخورید.
کلم شامل ترکیب7تی است که به درمان زخم معده و دوازدهه کمك میکند.
سیب میل کنید.
سیب را با پوست رنده کنید. بگذارید تا قهوه ای شوید و برای درمان این وضعیت میل کنید. ( موز نیز برای این بیماری خوب است)
آووکادو بخورید.
فشار خونتان بالاست؟
کرفس و روغن زیتون میل کنید.
روغن زیتون فشار خون را پایین میآورد.
کرفس نیز شامل ماده ای است که فشار خون را پایین میآورد.
ناهماهنگی قند خون دارید؟
بروکلی و بادام زمینی میل کنید.
کروم موجود در بروکلی و بادام زمینی انسولین و قند خون را تنظیم میکند.
کیوی:
ریز و مقوی. منبع بسیار خوب پتاسیم،منیزیوم، ویتامین E و فیبر. ویتامین C موجود در آن دو برابر پرتقال میباشد.
یك سیب در روز پزشك را دور نگه میدارد؟ با اینكه سیب ویتامین C کمی دارد ولی دارای آنتی اکسیدانها وفلاونویدهایی میباشد که با تشدید فعالیت ویتامین C به کاهش خطر سرطان روده بزرگ، حمله قلبی و سكته مغزی کمك میکند
توت فرنگی:
میوه محافظ. توت فرنگی بالاترین قدرت آنتی اکسیدان را در میان میوه ای اصلی دارد که بدن را در برابر سرطان، رادیكالهای آزاد رسوب شده درون رگهای خونی محافظت میکند. (در واقع هر میوه ای از خانواده توت برای شما خوب و مفید اسA. شامل میزان بالای انتی اکسیدان هستند و ما را
جوان نگه میدارند ... آبی بهترین نوع است و کلیه رادیكالهای آزاد را که به بدن هجوم میآورند از بین میبرد.
شیرین ترین دارو. خوردن 2 الی 4 پرتقال در روز کمك به پیش گیری از سرماخوردگی و کلسترول
پایین میکند و سنگهای کلیه را از بین میبرد و خطر سرطان روده بزرگ را کاهش میدهد.
هندوانه:
هندوانه شامل مواد طبیعی (منابع طبیعی) بهترین تسكین دهنده عطش. شامل 92 % آب و حجم بسیار زیادی از گلوتاA Aیون میباشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند. همچنین منبع اصلی لیكوپن - اکسیدان ضد سرطان است. سایر مواد غذایی یافت شده در هندوانه شامل پتاسیم و ویتامین C میباشد که کمك به حفظ سلامت پوست میکند و همچنین پوست ما را در برابر اشعههای خطرناك SPF محافظت مینماید ).
گواوا :
گواوا و پاپایا: بالاترین سطح ویتامین C از نظر فیبر نیز غنی است که به جلوگیری از یبوست کمك میکند.
ترفند پیش گیرانه بسیار خوبی برای آقایان است و بیماریهای پروستات را از آنها دور نگه می دارد.
سخنان کوتاه از مردمان بزرگ
افلاطون :«سرمایه خود را از چیزهایی که از ذات تو خارج بود، مساز.»
اورپیدس: «نیکوست، که ثروتمند باشی و پرتوان، اما نیکوتر است که دوستت بدارند.»
ژان پل سارتر: «از همه اندوهگينتر کسی است که از همه بيشتر می خندد.»
جرج آلن: «اگر کسی را دوست داری، به او بگو زیرا قلبها معمولا با کلماتی که ناگفته میمانند، میشکنند.»
جیمز آلن: «شما به همان اندازه که بخواهید کوچک، و به همان اندازه آرزو کنید بزرگ میشوید.»
چارلی چاپلين: «خوشبختی فاصلۀ اين بدبختی است تا بدبختی ديگر.»
چارلی چاپلین: «دنیا به قدری بزرگ است که برای همه جا هست به جای آن که جای دیگران را بگیرید سعی کنید جای خود را بیابید.»
دیل کارنگی: «راه نفوذ در دیگران، دانستن آرزوهایشان است.»
کانت: «چنان باش که به هر کس بتوانی بگويی مثل من رفتار کن.»
مارکز: «هرگز وقتت را با کسی که حاضر نيست وقتش را با تو بگذراند نگذران.»
منصور کبیری پرویزی: «مردم دو چهره دارند، یک چهره زمانی که ما با آنها کار داریم یک چهره زمانی که آنها با ما کار دارند.»
میکل آنژ: «چه غصه هائی به خاطر اتفاقات بدی که در زندگیم پیش نیامد خوردم.»
ناپلئون: «من در جهان يک دوست داشتهام و آن خودم بودهام.»یکی جیووانی: «دنیا جای زیبایی برای ماندن نیست.»
ویلیام شکسپیر: «یا به اندازه آرزوهات تلاش کن یا به اندازه تلاشت آرزو کن.»
وين داير: «اين شماييد که به مردم میآموزيد که چگونه با شما رفتار کنند.»
تاثیر شکلات دربدن
شکلات اعتیاد میآورد:
علاقه ما به شکلات نمیتواند تنها به دلیل علاقهی ما به شیرینی باشد چون محصولات دیگر نظیر تافیها این طور نیستند. شاید علت این باشد که شکلات انسان را تحریک میکند و حس لذتبخشی به انسان میدهد. با این حساب شاید عجیب نباشد اگر شکلات را اعتیادآور بدانیم.
علاوه براین، تمام محصولات شکلاتی جدید دارای مقدار قابل توجهی شکر هستند که میتواند تا حدی دلیل اعتیادآور بودن شکلات را توضیح دهد.
احتمال بعدی این است که شما علاقه به مواد قندی را از والدین خود به ارث برده باشید. تحقیقات اخیر دانشگاه نیویورک نشان میدهد علاقهی افراد به مواد قندی دلیل ژنتیکی دارد. این تحقیق بر روی دونژاد از موش ها که گروهی آب شیرین و گروهی آب غیر شیرین را ترجیح میدادند، صورت گرفت. با استفاده از نتایج این تحقیق، ژن متفاوتی میان این موشها کشف شد و بعد خصوصیات ژنتیکی مشابه در انسانها مورد بررسی قرار گرفت. این بررسیها نشان داد علاقه به مواد قندی ممکن است دلیل ژنتیکی داشته باشد.
در ضمن، اعتیاد به شکلات می تواند ناشی از ساخت بیش از حد پیامرسانهای شیمیایی به دنبال مصرف شکلات باشد. بنابراین ممکن است با هر بار مصرف شکلات، رفتار مغزتان به گونهای تغییر کند که شما را مجبور به خوردن دوباره شکلات بکند!
مفهوم زندگی وعشق
عاشورا، جلوهای از «عمق حیات» و «جوهر زندگی» است. زندگی تنها نفس کشیدن و زنده بودن نیست و در محدوده «دنیا» هم خلاصه نمیشود.
شناخت جوهر ناب زندگی انسانی در سایه عاشورا است. این که «حیات طیبه» چیست؟ حیات ابدی با چیست؟ گذر از مرحله «مرگ» و رسیدن به «خلود» چگونه به دست میآید؟ سعادت، عزت، شخصیت، حیات، عمر حقیقی، پیروزی در چیست و به چیست؟ حیات و مرگ فردی و اجتماعی را با چه معیاری میتوان شناخت؟ «عقیده» و «ایمان» در جهتگیری و شکلگیری تلاشهای انسان چه نقشی دارد؟ مرز میان «حیات انسانی» و «حیات حیوانی» چیست؟ و امثال اینگونه پرسشها، در «عاشورا» جواب مییابد و پیام عاشورا داشتن و یافتن حیاتی برتر در سایه جهاد و شهادت و فنا در راه خدا و حق و عقیده الهی است، تا زندگیها از پوچی و کم محتوایی نجات یابد.
از مهمترین سوالهای زندگی که انسانهای متعهد و هوشمند را به خود مشغول ساخته است، این است که «چگونه باید زیست؟» جواب این سوال وقتی روشن میگردد که انسان پاسخی برای این سوال که «چرا زندگی میکنیم؟» یافته باشد. در واقع، چرایی زندگی است که به چگونگی آن جهت میبخشد. آنان هم که به یک زندگی حقیر و حیوانی بسنده میکنند و به درکهای متعالیتر از زندگی نمیرسند و افقهای دور دستتری را در نظر ندارند، ریشه این حقارت نفس و زندگیشان در آن است که «فسلفه حیات» را نشناختهاند و آن را در محدوده ولادت تا مرگ، آنها هم تنها از بعد مادی خلاصه میبینند.
عمر اصلی انسان، با عملهای شایستهای سنجیده میشود که انجام داده است، نه با سالهایی که سپری کرده است. عمر عملی، نه عمر زمانی. آنچه از سرمایه این دنیا برای آبادی آخرت صرف شود، همان میزان عمر حقیقی انسان است.
شناخت دنیا، به بصیرت عملی انسان نیز در زندگی میافزاید. آن کس برای دنیای ناپایدار میکوشد، بازنده است. آن کس برای آخرت پایدار تلاش میکند، برنده است. حسین بن علی علیهماالسلام دنیا را همچون ته مانده ظرفی که دیگران از آن نوشیدهاند، یا باقی مانده چراگاهی که پیشینیان از آن چریدهاند میداند که خیری در آن نیست و در معرض زوال و دگرگونی است. این سخن را هنگام عزیمت به کربلا میفرماید:
«انَّ هذهِ الدُّنیا قَد تَغَیّرَت و تَنَکَّرت واَدبَرَ مَعرُوفُها فَلم یَبقَ مِنها اِلا صُبابَةَ کَصُبابَةُ الاِناءِ و خَسیسُ عَیشٍ کَالمَرعَی الوَبیل...» (1)
با این دیدگاه، شوق آخرت پیدا میکند و زندگی دنیا را زیر سلطه جباران و ستمگران مایه دلتنگی و شومی شمرده، آن را «بَرَم» میداند «وَ الحَیاةَ مَعَ الظالِمینَ اِلاّ بَرَماً» همان زندگی تلخ و ناگوار و منحطی که کوردلان و دنیا پرستان، آن را شیرین مییابند و برای ادامهاش تن به هر خفت و خواری و زبونی میدهند. اما زندگی در نظر اولیاء خدا که در عاشورا هم جلوه اعظم آن رخ نمود، جهاد در راه عقیده و مرگ در راه عزت و شرف و شهادت در راه خدا است. اینان به لحاظ درک والاتری از حیات، زندگی ذلیلانه را بَرَم و مایه شکنجه و عذاب و غیر قابل تحمل میدانند.
چگونگی دوری ازآفات
بشتابید(آیاشمازمان مرگ خودرامیدانید؟)
گنهكار و مهلت توبه
زمانى كه ابليس دچار لعنت خدا شد ، از خداوند براى بقايش تا روز قيامت مهلت خواست ، به او مهلت دادند ، از او سؤال شد : اين مهلت گسترده را براى چه مى خواهى ؟ جواب داد : خداوندا ! به عزّتت از كنار بنده ات نمى روم ، تا جان از بدنش بيرون رود ، خطاب رسيد : به عزّت و جلالم قسم ، درِ توبه را به روى
بنده ام تا فرا رسيدن مرگش نمى بندم(1) .سوم خرداد مبارک
مناظره انیشتین بااستادش درباره شیطان
آیا شیطان وجود دارد؟
آیا خداوند شیطان را خلق کرده است؟
آیا خداوند هر چیزی را که وجود دارد، خلق کرده است؟!
استاد دانشگاه با این سوال ها، شاگردانش را به چالش ذهنی کشاند...
شاگردی با قاطعیت پاسخ داد: بلی استاد! او خلق کرده است...
استاد پرسید: آیا خداوند همه چیز را خلق کرده است؟!
و شاگرد مجددا با قاطعیت پاسخ داد: بله استاد! همینطور است...
استاد گفت: اگر خداوند خالق همه چیز است، پس او شیطان را نیز خلق کرده است و ما همگی به نیکی می دانیم که شیطان وجود دارد. لذا مطابق قانونی که می گوید کردار ما نمایانگر ذات ماست، لذا خداوند خود شیطان است...شاگرد که پاسخی برای این گفته استاد نداشت، به آرامی نشست و پاسخی نداد...استاد نیز با نگاهی سرشار از رضایت، به شاگردان کلاسش نگریست و با خود اندیشید که با زیرکی تمام توانسته است ثابت کند که عقیده به مذهب، افسانه و خرافه ای بیش نیست...در این زمان
شاگرد دیگری از ته کلاس دستش را بلند کرد و پرسید: استاد! ببخشید! می توانم از
بقیه درادامه مطلب
قدرت ذهن
پيرمردي تنها در مينه سوتا زندگي مي کرد . او مي خواست مزرعه سيب زميني اش راشخم بزند اما اين کار خيلي سختي بود .
تنها پسرش که مي توانست به او کمک کند در زندان بود .
پيرمرد نامه اي براي پسرش نوشت و وضعيت را براي او توضيح داد :
پسرعزيزم من حال خوشي ندارم چون امسال نخواهم توانست سيب زميني بکارم .
من نمي خواهم اين مزرعه را از دست بدهم، چون مادرت هميشه زمان کاشت محصول را دوست داشت. من براي کار مزرعه خيلي پير شده ام. اگر تو اينجا بودي تمام مشکلات من حل مي شد.
من مي دانم که اگر تو اينجا بودي مزرعه را براي من شخم مي زدي .
دوستدار تو پدر
پيرمرد اين تلگراف را دريافت کرد :
پدر, به خاطر خدا مزرعه را شخم نزن , من آنجا اسلحه پنهان کرده ام .
4 صبح فردا 12 نفر از مأموران FBI و افسران پليس محلي ديده شدند , و تمام مزرعه را شخم زدند بدون اينکه اسلحه اي پيدا کنند .
پيرمرد بهت زده نامه ديگري به پسرش نوشت و به او گفت که چه اتفاقي افتاده و مي خواهد چه کند ؟
پسرش پاسخ داد : پدر برو و سيب زميني هايت را بکار، اين بهترين کاري بود که از اينجا مي توانستم برايت انجام بدهم .
نتيجه :
هيچ مانعي در دنيا وجود ندارد . اگر شما از اعماق قلبتان تصميم به انجام کاري بگيريد مي توانيد آن را انجام بدهيد .
مانع ذهن است . نه اينکه شما يا يک فرد، کجا هستيد .
شیوه ی زندگی سرنوشتت را میسازد
سخن....موقعیت...زمان
سه چیز در زندگی هست که باعث میشه تو شخص بزرگی بشی:
سختکوشی..صداقت...موفقیت
سه چیز در زندگی هست که شخصیت انسان را از بین می برد:
حرص...غرور..خشم
سه چیز در زندگی هست که هیچ زمان نباید از دست داد:
آرامش...امید...شرافت
سه چیز در زندگی هست که همیشگی و قطعی نیست:
رویاهای انسان...موفقیت ...شانس
سه چیز در زندگی هست که بسیار قیمتی و ارزشمند هست:
عشق...شرافت نفس...زمان
زیبایی زندگی به این نیست که چقدر شاد هستی ..بلکه به این است که دیگران
چقدر از بودن تو شاد هستند.
بنابر این:
افکارت رو مثبت نگه دار زیرا افکارت هستند که جملاتت رو میسازند
جملاتت رو مثبت نگه دار زیرا جملاتت هستند که اعمالت را میسازند
اعمالت را مثبت نگه دار زیرا اعمالت هستند که عاداتت را میسازند
عاداتت را مثبت نگه دار زیرا عاداتت , شیوه ی زندگیت را میسازد
شیوه ی زندگیت را مثبت نگاه دار ..زیرا شیوه ی زندگیت سرنوشتت را میسازد
دنیا بیستون است اما فرهاد ندارد، و آن تیشه هزار سال است که در شکاف کوه افتاده است.
مردم می آیند و می روند اما کسی سراغ آن تیشه را نمی گیرد.
دیگر کسی نقشی بر این سینه سخت و ستبر نمی زند.
دنیا بیستون است و روی هر ستون، عفریت فرهاد کش نشسته است.. هر روز پایین می آید و در گوش ات نجوا می کند که شیرین دوستت ندارد و جهان تلخ می شود.
تو اما باور نکن
زیرا که تا عشق هست، شیرین هست.
عشق اما گاهی سخت می شود، آنقدر سخت که تنها تیشه از پس آن بر می آید.
روی این بیستون ناساز و ناهموار گاهی تنها با تیشه می توان ردی از عشق گذاشت،
و گرنه هیچ کس باور نمی کند که این بیستون فرهادی داشت
سکون و احترام!؟
جملاتی به این مضمون نوشته اند :
از کودکی همیشه این سوال برایم
مطرح بود که " چرا قطار تا وقتی
ایستاده است کسی به او سنگ نمی
زند...اما وقتی قطار به راه افتاد
سنگباران می شود !"
این معما برایم بود تا وقتی که
بزرگ شدم ووارد اجتماع شدم دیدم
این قانون کلی زندگی ما ایرانیان
است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که
ساکن است مورد احترام است .
تا ساکت است مورد تعظیم و تجلیل
است اما همینکه به راه افتاد و یک
قدم برداشت نه تنها کسی کمکش
نمیکند ، بلکه سنگ است که بطرف
او پرتاب میشود و این نشانه یک
جامعه مرده است
ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی
احترام قائل است که :متکلم هستند
نه ساکت ، متحرکند نه ساکن،
باخبرترند نه بیخبر
از حال بدبه حال خوب
حالم خوبه! چون به زمین نزدیکم. ریشه هام در اعماق تاریکی گم نمی شن. در جست و جوی آب و روشنایی در حرکت اند. نبض زمین رو می شنوم. گرمای خاک رو حس می کنم. نوری که پوسته سخت تنم رو می شکافه، از جنس آفتابه! مهربون و صمیمیه. به نوای نور اعتماد می کنم، قد می کشم و بالا می روم. به تو که به من خیره شدی سلام می کنم. با من خبری هست، که مثل گل، میل شکفتن داره و مثل میوه بی تاب رسیدنه! منتظرم باش! من به زودی در رگ های احساست جاری می شم.
حالم خوبه! چون آسمان از من دور نیست. آبی آرام، منو صدا می زنه. می تونم تو رنگ آرامش فرو برم. همه رنگ های نگاهم رو محو کنم. از محو هم عبور کنم و به نادیده ها، دیده بشم. می تونم مثل ابری، پر از حادثه بارون بشم. مثل باد، آزاد بشم. مثل مسافر، همواره در سفر باشم. می تونم متن روشنی برای طلوع خورشید باشم و شبی پر از آواز جیرجیرکها
بقیه درادامه مطلب![]()
یااباصالح المهدی(عج)
این کیست این این کیست این هذاجنون العاشقین... ![]()
در آسمان خوشتر شده در نور او روی زمین ![]()
بی هوشی جان هاست این یا گوهرکان هاست این ![]()
یاسرور بستانهاست این صورت روح الامین ![]()
فریادکمک غزه

یا صاحب الزمان به داد کودکان غزه برس...![]()
یا حسین( جان )عباست را اجازتی چراکه کربلایی دیگر بر پاست![]()
ثمرات توبه واقعی

توبه رجوع و بازگشت واقعی بنده به سوی خداوند است، و البته ممکن نیست که بنده ای واقعا و حقیقتا راه کج را که می رفته رها کند و به سوی راه راست و مستقیم باز گردد و از عمق باطن و روح خود به سوی خداوند بیاید نه فقط به دلیل (بقیه درادامه مطلب
)
عکسی که دنیا راتکان داد
جنيني كه در اين عكس دست جراح را در دست خود گرفته جنيني است كه دچار بيماري مادرزادي
بقیه درادامه مطلب
یا حسین (ع)
عکسهایی دیدنی










پاکی وایمان
برای کسانی که به خدا ایمان دارند هیچ توضیحی لازم نیست و برای کسانی که به خدا اعتقاد ندارند هر توضیحی ناکافیست
برنادت سوبیرو مقدسه شهر لورد فرانسه است .در چهارده سالگی 18 مرتبه مریم مقدس را رویت کرد . وی در 35 سالگی در اثر سل استخوان جان سپرد .حدود ۱۳۰ سال پیش. و سی سال پس از مرگش به دستور مقامات نبش قبر شد . دلیل نبش قبر اثبات قدیسه بودن این بانوست . در کمال حیرت بدن پاک و دست نخورده برنادت در تابوت نمایان شد . این در حالی بود که لباسها و تابوت برنادت پوسیده بود ! برنادت قدیسه اعلام شد . جسم این بانوی مقدس تا به امروز در یک تابوت شیشه ای در شهر نورز فرانسه نگهداری می شود . 
درحریم الهی
خدایا :یاریم ده تاجانم صفای توباشد...ودل درهوایت پربگشاید ..وسلام برتودرصبحگاهان یارانت را
سرمست میکند وبرزبان راندن نامت درگاه وبیگاه راحت روح است.یا رب یاریم ده تادرآستانت همه گوش
وخاموش باشم...وفریفته ظواهر نشوم...از رنگ وپوست درگذرم وبه مغز هرچه برسم......بارخدایا یاریم
ده که هرگاه می پندارم به قصدومقصود رسیده ام ؟برحیرتم افزوده می شود....یا رب یاریم ده که اگرتو
یاورم باشی به مژه ای کن فیکن کنم واگرچشم عنایت از من برداری وای..وای بر من که تاب بار گران
یک مژه را هم ندارم..دستگیرم شو که درپناه تو اگرمیان آب وآتش باشم باکی نیست زیراکه فقط
وباذکر یاد شماواهل بیت دلخوش باشم...چراکه درغایت به دیداروسلامت دلخوش باشم...
چگونه دراندوه دیگران شریک باشیم؟

چگونه در اندوه ديگران شريك باشيم؟
مـمكن است اخيرا يكي از دوستان، اعـضـاي خـانـواده و يا يك همكار، عزيزي را از دست داده باشد. بـه مـحـض آنـكـه مراسم سوگواري به پايان ميرسد و سيل دسـته گــلــها وتسليت ها پايان مي پذيرند آن وقت است كه فرد سـوگوار به پشتيباني نياز (بقیه درادامه مطلب)![]()
تغذیه مناسب زمان امتحانات
تغذيه مناسب زمان امتحانات 
صبحانه :
از آنجايي كه فاصله بين شام تا صبحانه بين 10 تا 12 ساعت متغير است، بنابراين صبحانه براي كودكان مخصوصاً دانش آموزان بسيار مهم است. طفره رفتن از خوردن صبحانه، مخصوصاً به دليل اضطراب ناشي از امتحان، يكي از مشكلات شما، والدين (بقیه درادامه صفحه
)
کم خوابی وفشارخون
























.jpg)




