X
تبلیغات
حرفی برای گفتن - موادمغذی برای شادابی وویتامینه پوست

حرفی برای گفتن

موادمغذی برای شادابی وویتامینه پوست

              


چه مواد غذایی برای سلامت و شادابی پوست بهتر است؟

ثابت شده است که رژیم متعادل بهترین روش برای حفظ سلامت پوست می باشد.

غذاهای مفید و سالم را در برنامه غذایی تان وارد نمایید، از قبیل:

چای سبز

چای سبز غنی از آنتی اکــسیدان می باشد و از التهاب و تورم پوست می کاهد. همچنین غشا(پوسته) سلول ها را در برابر عوامل خطرآفرین حفظ می کند. ثابت شده است که مصرف کنندگان چای سبز، جلوی تخریب پوست به وسیله اشعه ی ماورای بنفش و سوختگی و به دنبال آن سرطان پوست را می گیرند.
گذشته از آنتی اکــسیدان، چای سبز دارای پلی فنول می باشد که به عنوان منبع جوانی و شادابی شناخته شده است. دیگر محتویات این چای عبارت است از: ویتامین های C، D ، K و B2 و همچنین کلسیم، روی، منیزیم و آهن.

ماهی سالمون، گردو و دانه ها

این غذاها دارای اسیدهای چرب مفید زیادی هستند که به عنوان کلیدی برای سلامتی و شادابی پوست می باشند.
این گروه به جز اسیدهای چرب( مانند: امگا 3 و امگا 6 ) دارای پروتئین، پتاسیم، سلنیوم و ویتامین B12 نیز می باشند.
اسیدهای چرب مسئول حفظ سلامتی می باشند. آن ها نه تنها مواد مضر را از بدن دور می کنند، بلکه مواد مغذی را به درون بدن راه می دهند.
اسیدهای چرب، سوراخ های روی پوست را کم می کنند و به این وسیله به بهبودی پوست کمک می کنند، از عوامل به وجود آورنده التهاب و تورم پوست می کاهند، جلوی خشکی پوست را می گیرند، به نگهداری آب در سلول کمک می کنند وهمچنین قابلیت ارتجاع پوست را زیاد می کنند.

توت فرنگی یا زغال اخته


دارای مقدار زیادی آنتی اکــسیدان، فیبرهای محلول و نامحلول، منگنز، ویتامین های E ، C و B2 می باشند. به همین خاطر موجب خنثی کردن آسیب های DNA می شود و از تخریب سلول ها جلوگیری می کند.

هویج

همان طور که می دانیم هویج دارای مقدار زیادی ویتامین A می باشد و برای سلامت، رشد و نگهداری پوست لازم می باشد. کمبود این ویتامین موجب خشکی پوست می شود. این ماده غذایی دارای آنتی اکــسیدان، منبع غنی فیبر، پتاسیم، بیوتین، ویتامین های K ، C ،B1 و B6 نیز می باشد.

آب سالم

نوشیدن مقدار زیادی آب به شادابی و تمیز شدن پوست کمک می کند.
آب برای آبدار شدن سلول ها و دفع مواد سمی و تامین مواد مغذی در پوست، نقش مهمی را ایفا می کند.
شمایی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، از خوردن شکر، آرد سفید، چربی های اشباع و غذاهای سرخ شده جدا اجتناب کنید، زیرا این غذاها، روغن و باکتری را بر روی پوست شما به جای می گذارند و در نتیجه جوش و دیگر بیماری های پوستی در بدنتان ظاهر می شوند.

آب انار

دیواره عروق خونی را محکم می کند. همان طور که می دانیم این عروق حامل مواد مغذی پوست نیز می باشند.
همچنین نوشیدن آب انار باعث جلوگیری از دانه های قرمز در روی پوست می شود.

کربوهیدرات پیچیده

بهتر است به جای کربوهیدرات های ساده از قبیل: نان سفید و بدون سبوس و شکر، از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان های سبوس دار و غلات استفاده کنیم. زیرا این ها نه تنها دارای آنتی اکــسیدان می باشند، بلکه به خاطر وجود فیبر و ویتامین های گروه B، منبع مفیدی برای سلامت و جوانی و رشد سلول های جدید و جلوگیری از چین و چروک پوست نیز می باشند.
به طور کلی 35 گرم فیبر در روز برای سلامتی و شادابی پوست لازم است.
غذاهایی که اندیس گلایسمیک آن ها پایین است، بیماری های پوستی را کم می کنند.

روغن های گیاهی

دارای اسید لینولئیک می باشند که از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کنند. این اسید در روغن آفتاب گردان، کانولا و زیتون یافت می شود.
پوست میوه ها

پوست میوه ها را جدا نکنید، بلکه میوه را با پوست بخورید. پوست میوه به افزایش قابلیت ارتجاع پوست کمک می کند.

لبنیات کم چرب
یکی از مهم ترین ترکیبات پوست سالم، ویتامین A می باشد. محققان به این نتیجه رسیده اند که سلامتی سلول های پوست به مصرف غذاهایی که دارای ویتامین A هستند، بستگی دارد.
ماست کم چرب، نه تنها دارای ویتامین A می باشد، بلکه دارای یک نوع باکتری زنده است که برای سلامت روده ها بسیار مفید می باشد.

آلو
از آن جایی که آلو دارای بیشترین مقدار آنتی اکــسیدان ها در بین تمام میوه ها می باشد، برای سلامتی و پوست بسیار مفید است.

ویتامینA:

این ویتامین از تأثیر اشعه ی فرابنفش بر پوست بدن جلوگیری می ‌كند. منابع خوب ویتامین A شامل سبزی ها و میوه‌های زرد و نارنجی مثل هویج ، کدو حلوایی ، طالبی ، زردآلو ، انبه ، پرتقال و... و همچنین سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج و كاهو و نیز تخم‌مرغ و شیر و جگر است.ویتامینC:
به علت خاصیت آنتی اکــسیدانی زیاد خود، از تشكیل رادیكال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری کرده، لذا از ایجاد چین و چروك در پوست پیشگیری می ‌كند و پوست را شفاف‌تر می ‌كند.
ویتامین C

ويتامين C در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی موجود است.

ویتامینD:

ویتامینD نیز با جلوگیری از تأثیر اشعه فرابنفش بر روی پوست، باعث شادابی و شفافیت پوست می ‌شود. منابع ویتامینD متفاوت‌اند. شیر و ماهی‌های روغنی منابع خوب آن‌اند.
ویتامین D بیشتر در مواد غذایی حیوانی است. روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است . ویتامین D به میزان های متفاوت در کره ، زرده تخم مرغ ، خامه و جگر موجود است .
ولی روزانه 20 دقیقه پیاده‌روی در آفتاب با رعایت نكات ایمنی لازم، مثل استفاده از كرم‌های ضد آفتاب، می‌ تواند نیاز روزانه ی بدن را به ویتامینD تامین كند.

ویتامینE:

ویتامینE نیز مثل ویتامینC، چون یك آنتی اكسیدان مهم است، از تشكیل رادیكال‌های آزاد در سطح پوست جلوگیری می‌ كند و جلوی چین و چروك شدن پوست و پیری زودرس را می‌ گیرد.
بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل : سبزی‌های پهن برگ مثل اسفناج و كاهو‌ ، آجیل ، مارگارین و روغن های گیاهی مثل: روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون است.

منبع:تبيان

+ نوشته شده در  ساعت 1:22 AM  توسط ف-روانشناس بالینی  |